BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, March 22, 2009

PERNIKAHAN ADIK PEREMPUANKU

Pada Hari Sabtu 21/03/2009 jam 2.30 petang di Masjid Temenggong Daing Abd. Rahman Benut, majlis akad nikah adik perempuanku Marliza binti Ramli bersama pasangannya Mohd. Shahrunnizan bin Suratmin berlangsung dengan lancar.

Apa yang menjadi sejarah buat diriku ialah inilah kali pertama aku menikahkan orang sebelum ini aku yang dinikahkan. Aku terpaksa memikul tanggung jawab yang ditinggalkan oleh Almarhum ayahku yang amat ku sayangi. Ini sebenarnya impian Almarhum ayahku untuk menikahkan sendiri anak perempuannya namun Allah menentukan segalanya...ayah pergi sebelum sempat menunaikan impiannya. Tanggung jawab dan amanat ayah telah ku laksanakan dengan sebaiknya, moga ayah tenang di sana. Aminnnnn.....

Alhamdulillah....pengalaman pertama menikahkan orang dan ini sebenarnya tanggung jawab yang besar sebab ia akan melibatkan kehidupan orang. Inilah amanah yang berat kerana menghalalkan apa yang diharamkan Allah sebelum dari ijab dan kabul ini. Makcik-makcik ku semua kata muka ku pucat mengalahkan pengantin... ye ke?Pucat sebab bedak tebal kot...atau cahaya lampu yang terang ....tapi sebenarnya tak berapa takut cuma tanggung jawab sebenarnya menyebabkan agak macam takut.....apa pun Alhamdulillah adik ku telah selamat diijab kabulkan dengan suaminya tepat jam 3.13 petang dengan 2 kali lafaz.

Sejurus upacara ijab kabul aku ke belakang memeluk umi, aku katakan padanya "Umi saya dah laksanakan impian ayah". Umi menangis sekuat hati sebab sedih sepatutnya ayah yang menikahkan iza...

Inilah salah satu coretan diariku yang aku rasa tak lupa sampai bila-bila. Bila dah pencen nanti aku nak mohon jadi naib Kadhi kampung aku lah ..... best jugak nikahkan orang.

1 comments:

Ustaz Amin said...

hari ni nikahkan orang, boleh lagi nak menikahkan diri, masih ada kekosongan lagi..