BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, December 20, 2009

Saja nak kongsi sama2

Sahabat-sahabat bersua kembali setelah lama x menulis.

Sebenarnya banyak istilah agama yang kita salah gunakan di dalam Ibadah kita, jadi terlanjur sedang menulis ni nak kongsi juga serba sedikit dengan anda. Alhamdulillah skrg ni dah lebih 80 kesalahan yang dapat dikumpul

Antaranya :

1. Muhrim - kebanyakkan kita bila melabelkan seseorang yang haram nikah dengan kita menggunakan kalimah ini iaitu Muhrim...atau seseorang yang x boleh bersalaman kita kata "x boleh sebab bukan muhrim"....

Muhrim sebenarnya bererti Orang yang berihram... Ihram bila orang itu sedang memakai pakaian ihram istilah dalam bahasa arab ialah orang itu Muhrim.

Yang sebenarnya jika kita hendak mengatakan dia haram nikah dengan kita kalimah yang betul ialah MAHRAM.

Tapi bila kalimah ini digabungkan dengan Sumbang betul pulak..kita sebut Sumbang Mahram...

2. HUDUD ....hudud berasal dari kalimah hadda yahuddu... Had sebenarnaya bermakna sempadan atau batasan dan hudud adalah kalimah yang menunjukkan banyak disebut Hudud...

Dalam bahasa melayu pun ada kalimah had seperti had kelajuan..had muatan...had timbangan..jika betul menerima makna sebenar kalimah HAD dengan memberinya erti sempadan dan batasan kenapa bila perkataan HUDUD kita menolaknya dengan tidak memberikan makna sempadan2 atau batasan2.

Hudud adalah sempadan atau batasan yang telah dibuat oleh Allah supaya manusia tidak melanggarnya. HUDUD adalah batasan antara yang halal-haram sesuatu perkara. Bila HUDUD disebut ramai yang melenting tidak boleh menerimanya sedangkan HUDUD sama makna dengan HAD.

HUDUD adalah undang-undang yang dibuat oleh Allah sebagai sempadan dan batasan supaya manusia tidak tekeluar dari batasan tersebut sebagai seorang Islam.

Sekadar itu yang dapat dikongsi bersama...insya Allah di lain penulisan ..saya akan bawakan dua-dua atau tiga penyalah gunaan istilah agama dalam ibadah kita seharian....

Syukran



Al-faqir ila Allah

Al-Jauhari
6.59pm
Subang jaya.


Saturday, December 12, 2009

Maaf lama menulis di blog

Assalamualaikum...

maaf sahabat2 yang sentiasa menyokong blog ini khususnya Ust. Muhamad Abdullah Al-Amin yang x berhenti-henti memberikan komentar dan semangat untuk terus menulis di blog..Syukran Jazilan...

sebenarnya terlalu sibuk menulis beberapa buah buku sampai tiada kesempatan menjenguk blog sendiri...sekarang ni sedang menulis buku antara tajuknya ialah "Penyalahgunaan Istilah Agama Dalam Ibadah" dan "Uhibbuki fillah (tip2 bercinta cara Islam)"...nantikan kemunculannya.

Insya Allah akan menulis kembali dalam masa terdekat....

wassalam.


Al-faqir Ila Allah,

Al-Jauhari
Subang Jaya
10.45 pm

Sunday, November 8, 2009

Tanda Akhir Zaman (Ayat Al-Quran di badan bayi)






Baru2 ni saya mendapat email yang menunjukkan tanda kebesaran Allah SWT. Kisah ini berlaku di Rusia di mana seorang bayi yang tertulis kalimah Al-Quran di lengan, kaki dan badan bayi tersebut.

Di bawah ini saya nukilkan untuk informasi kita bersama....

MOSCOW - Majlis Mufti Rusia kelmarin sebulat suara menyatakan bahawa
ayat suci al-Quran yang muncul dua kali seminggu pada kulit Ali Yakubov
iaitu seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan di wilayah Dagestan,
selatan Rusia merupakan amaran tuhan kepada semua pend
uduk Islam di
Rusia dan Dagestan .


Menurut kenyataan majlis itu, mengikuti perintah Allah dan meninggalkan
segala persengketaan, mewujudkan keamanan sesama umat Islam dan dengan
jiran, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip
kejiranan selain bermaaf-maafan menyebabkan penduduk Islam di negara
tersebut akan mendapat keampunan Allah.


Menurut beberapa laporan, ibu bapa Ali yang tinggal di bandar Kizlyar di
wilayah Dagestan dan kalangan imam tempatan mendakw
a ayat suci al-Quran
itu muncul pada hari Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan
dengan ayat baru.


Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segal
a yang ada.".

Apabila ayat suci seterusnya muncul, Ali tidak dapat tidur sepanjang
malam dan mengalami demam dengan kepanasan badannya tidak dapat
dikurangkan walaupun dengan menggunakan ubat-ubatan kuat.

Semasa dia dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit jantung dan
berkaitan dengan otak tetapi dia sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran
mula muncul pada tubuhnya. - Agensi




Wednesday, October 21, 2009

Jawapan kepada Persoalan

Jundu Muslimin: Salam ustaz... yang manakah perlu diutamakan terlibih dahulu antara TAUHID dan KHILAFAH... Dan apakan pandangan ustaz berkaitan Hizbut Tahrir? Harap ustaz dapat displaykan soalan saya ni dengan segera

TAUHID YANG PERLU DIDAHULUKAN...INI MENGAMBIL PENGAJARAN DARI QISAH PERMULAAN ISLAM DI MEKAH. NABI SAW TERLEBIH DAHULU MEMBINA KETAUHIDAN ATAUPUN AQIDAH SEBELUM MENUBUHKAN KHILAFAH ISLAMIAH DI MADINAH.

DALAM AL-QURAN JUGA 86 SURAH DARI 114 SURAH MENCERITAKAN TENTANG AQIDAH DAN KETAUHIDAN BERBANDING SYARIAT HANYA 28 SURAH...

BAGAIMANA KHILAFAH HENDAK DITEGAKKAN TANPA AQIDAH DAN TAUHID YANG KUAT. KERANA KHILAFAH HENDAKLAH DIBINA DI ATAS KETAUHIDAN YANG MANTAP JIKA TIDAK AKAN LAHIRLAH KERAJAAN YANG SEKULAR.

BERKENAAN HIZBU TAHRIR SAYA HANYA MEMPUNYAI MAKLUMAT YANG SIKIT.. INSYA ALLAH AKAN SAYA CUBA JAWAB DI MASA AKAN DATANG... CUMA HIZBUZ TAHRIR INI ADALAH PECAHAN DARI PAS DAN MERUPAKAN ORANG2 YANG KECEWA DI DALAM PAS DENGAN SIKAP PAS YANG DIPLOMASI SEOLAH-OLAH MENGIKUT RENTAK POLITIK DEMOKRASI YANG TIDAK ADA DALAM ISLAM.

Tuesday, October 13, 2009

Jawapan kepada persoalan

norsabrina talib: salam ustaz, apa hukumnya lelaki memakai gelang? bukan gelang emas, cuma gelang2 jed atau manik. tiada sebab utk kesihatan, hanya suka2. boleh ke ustaz?

Gelang sama ada besi ,jed atau manik2 ...hukumnya haram kerana ia menyerupai perempuan...Gelang adalah perhiasan bagi kaum perempuan.....kalau untuk kesihatan pun ada perbahasannya jika ada tempat lain yang boleh dipakai gelang tersebut contohnya di lengan atas siku atau di bahu jadi hukum pakainya di pergelangan tangan sebagai gelang pun jatuh hukum haram... ini lagi kan hanya untuk suka2..

Allahu a'lam

Thursday, October 8, 2009

JAWAPAN KEPADA PERSOALAN

suumu: Dan apa hukumnya jika kita masih belum mandi hadas besar dan berniat puasa sunat. dan selepas subuh baru kita mandi wajib? adakah sah puasa sunat berkenaan. Terima Kasih.
7 Oct 09, 15:34

PUASANYA SAH CUMA KITA DIGALAKKAN MENYEGERAKAN MANDI WAJIB

suumu: Ustaz, apa hukumnya jika jemaah dimasjid bersalaman semasa selepas solat berjemaah (yg tersusun utk salam semua) tetapi masih ada jemaah yg masih bersolat dihadapan mereka semua? bukankah berdosa ?

HUKUM BERSALAMAN ADALAH SUNNAH. DAN HUKUM LALU DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG BERSOLAT ADALAH BERDOSA... NABI SAW LEBIH RELA MENUNGGU 40 TAHUN DARIPADA BAGINDA MELALUI DI HADAPAN ORANG YANG BERSOLAT...NAMUN JIKA ADA SEMPADAN CONTOHNYA SEJADAH ATAU SESUATU YANG DILETAKKAN DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG SOLAT DIBOLEHKAN LALU DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG SOLAT.

Sunday, October 4, 2009

Kejutan di Kuliah Subuh

Pada pagi sabtu yang lepas saya menyampaikan Kuliah Minggguan saya di Surau Al-Madaniah USJ 18 Subang Jaya, ini merupakan kuliah mingguan saya. Setelah lama bercuti sepanjang bulan Ramadhan yang lalu pagi tersebut sambungan kelas lalu.

Lebih kurang 10 minit saya memulakan kuliah saya tiba2 datang seorang lelaki berbangsa cina berseluar pendek diluar surau mengangkat tangan kepada saya yang sedang berkata2, saya pun membalasnya dengan senyuman.

Pada mulanya saya agak terkejut kerana telahan pertama saya ialah mungkin dia tidak berpuas hati dengan apa yang saya perkatakan sebab di awal kuliah saya memulakan dengan menyentuh tentang agama kristian. Pada anggapan saya dia marah kerana memperkatakan agamanya. Saya agak terganggu dan mula gagap bukan takut tapi menunggu apa tindakan beliau seterusnya.

Tiba2 dia masuk ke dalam surau dan duduk di dalam ruang solat dengan berseluar pendek. Dengan khusyuk mendengar apa yang saya perkatakan kekadang mengangguk seolah2 mendengar dnegan teliti. Kecoh jawatankuasa surau terkejut sebab seorang yang bukan Islam masuk ke dalam kawasan ibadah suci orang Islam. Tindakan bijak S/U Surau mengambil kain dan menyuruhnya memakai kain tersebut. Dia pun memakainya dan terus mendengar dengan khusyuk.

Rupa2nya dia sedang mendalami agama Islam. Dia duduk mendengar kuliah saya itu sebenarnya ikhlas mendalami Islam.

Setelah selesai kuliah saya menemuinya dan bersalaman dengannya. Dia memuji saya "Good Speech" katanya. Saya mengucapkan tahniah kepadanya.

Alhamdulillah saya doakan dia akan memeluk agama suci ini. Moga Allah membuka pintu hatinya untuk menerima hidayah Allah.



Al-Faqir Ila Allah,

Al-Jauhari
3.50 pm
Shah Alam.

Saturday, September 26, 2009

Ceramah Ramadhan Di SIRIM Shah Alam


Pertamanya kemaafan dihulur kerana blog ini bercuti selama 10 hari ekoran penulis sibuk membuat persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri.


Pada 15 Sept 2009 bersamaan 26 Ramadhan 1430H yang lalu saya dijemput untuk menyampaikan tazkirah Ramadhan, tajuk yang saya bawa ialah "Di Ambang Syawal".




Antara isi kandungan tazkirah saya ialah :


Erti Syawal : Syawal bermakna "naik" kerana kebiasaan pada bulan ini ekor unta akan tegak naik bila dipukul dipunggungnya lalu orang Arab dahulu menamakan bulan dengan Syawal kerana Syawal bermakna 'Naik".


Erti Syawal dari sudut Agama : "Naik atau Meningkat". Pada bulan ini apa yang dituntut oleh agama ialah peningkatan amalan kita kerana kita telah ditarbiah oleh Ramadhan sebulan lamanya. Yang dituntut naik dan meningkat ialah ibadah, keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.


Erti Aidil Fitri : Aid berasal dari kalimah A'ADA bererti Kembali dan FITRI berasal dari kalimah Fitrah. AIDIL FITRI bermakna Kembali Kepada Fitrah, dengan makna yang lebih mendalam ialah mereka2 yang keluar dari Ramadhan seolah2 keluar dari perut ibu semasa dilahirkan, ini kerana Ramadhan telah membersihkan dosa kita seperti bayi yang baru lahir tanpa dosa.


Apa yang malang ialah apabila kita yang baru lahir dari Ramadhan yang suci dari dosa kita cemari dengan perkara yang menyebabkan dosa dan sekaligus mengotorkan kesucian kita.


Selama sebulan tidak menghisap rokok dalam bulan Ramadhan tiba2 di pagi Syawal kembali kepada asal kita sebelum datangnya Ramadhan. Kalau kita yang keluar dari kelahiran Ramadhan seperti bayi yang baru lahir, jadi... di pagi Syawal sebenarnya suatu perkara yang pelik berlaku iaitu BAYI MEROKOK.


Amalan di akhir2 Ramadhan :


Hadith yang diriwayatkan oleh Abi Umamah daripada Baginda SAW bersabda :


Barang siapa yang menghidupkan malam dua hari raya (Aidilfitri dan Aidiladha) tidak akan mati hatinya di hari akan dimatikan hati2 manusia.


1. Qiamullail dengan mengerjakan solat sunat tasbih, hajat, tahajjud dan sebagainya.

2. Bertakbir

3. Mengembirakan anak2 yatim dan orang miskin

4. Banyakkan bersedekah

5. Bermaaf2 an


Sekian sahaja yang dapat dikongsikan bersama sebagai renungan.



Al-Faqir ila Allah,

Al-Jauhari

Subang Jaya

12.56pm

Monday, September 14, 2009

MAKNA ALBAIRAHA


Kaligrafi Khat AL-BAIRAHA NURAIHANAH ciptaan penulis

Ramai yang Tanya saya apa maksud ALBAIRAHA. Di sini saya suka untuk menerangkan :

ALBAIRAHA berasal dari perkataan Al-BI’ RU HA. AL-BI’RU bermaksud perigi dan HA bermaksud yang segar. Namun Abu Talha menggelarkan peringinya dengan nama ALBAIRAHA.

ALBAIRAHA adalah sebuah perigi yang dimiliki oleh seorang sahabat yang bernama Abu Talha Al-Ansari salah seorang yang diberi berita gembira dengan syurga. Perigi ALBAIRAHA betul2 berada di hadapan pintu masuk Masjid An-Nabawi. Rasulullah SAW sering minum airnya ketika hendak masuk ke dalam masjid dan apabila keluar dari masjid kerana airnya mampu menyegar sesiapa yang meminumnya sehinggakan semua orang islam minum airnya sebelum dan sesudah masuk ke dalam masjid.

Ketika turunnya ayat Al-Quran dalam surah Ali Imran ayat 92 “ Tidak sesekali sampai kepada kebajikan yang sempurna selagimana kamu tidak menafkahkan dari apa yang kamu sayang dan apa yang dinafkahkan sesungguhnya Allah Maha mengetahui”.

Apabila Abu Talha mendengar ayat ini beliau terus menemui Baginda SAW dengan berkata “ Harta yang aku paling sayang ialah perigi ALBAIRAHA maka aku nafkahkan untuk Islam” lalu Baginda menjawab “ Bagus wahai Abi Talha tetapi nafkahkanlah kepada kaum kerabatmu kerana itu lebih baik”

Perkara di atas disebutkan dalam sebuah hadith sahih yang telah diriwayatkan oleh Abu Talha sendiri.

Apa yang istimewanya Abu Talha ini ialah :

1- Dia mendapat berita gembira dengan syurga Allah.
2- Dia memeluk agama Islam kerana berkahwin dengan Ummu Sulaim iaitu ibu

kepada Anas bin Malik yang menginfaqkan dirinya kepada Rasulullah SAW.
3- Mas Kahwin dengan Ummu Sulaim ialah mengucap dua kalimah syahadah.
4- Orang yang bersegera beramal bila mendengar ayat-ayat Allah dan hadith2

Nabi SAW.
5- Orang yang banyak berjuang bersama Nabi SAW.




Al-Jauhari

Subang Jaya

3.53pm

Friday, September 11, 2009

Carilah Lailatul Qadar

Satu riwayat mengatakan bahawa apabila berlaku malam Lailatul Qadar Allah akan mengutuskan 70 ribu para malaikat bersama2 Jibril a.s turun ke bumi. Masing2 membawa 4 bendera cahaya untuk dipacakkan di 4 tempat :

1- Di Kaabah
2- Di Makam Rasulullah (Masjid Nabawi)
3- Di Bukit Tur Sina (Mesir)
4- Di Masjid Al-Aqsa.

Kemudian semua para Malaikat akan memasuki rumah2 orang Islam di atas muka bumi ini, kecuali rumah yang ada 4 perkara di dalamnya :

1. Rumah yang ada arak di dalamnya.
2. Rumah yang ada maksiat di dalamnya.
3. Rumah yang ada patung di dalamnya.
4. Rumah yang ada anjing padanya.

Apabila para Malaikat memasuki rumah2 orang Islam bila di dapati manusia itu tidur maka malaikat akan keluar dengan keadaan kesal dan berkata "ruginya manusia ini". Manakala rumah yang dimasuki ini didapati ada orang yang sedang beribadah maka dia akan memohonkan keampunan baginya dan rahmat.

Mengikut pendapat Imam An-Nasai bahawa pada malam Lailatul Qadar adalah malam yang ditentukan segala perkara termasuklah Jodoh, Ajal dan Rezeki.

Jodoh - bermakna Allah akan memasukkan namanya ke dalam senarai orang yang akan berkahwin pada tahun akan datangnya. Barang siapa berdoa untuk bertemu jodoh akan dipertemukan oleh Allah dalam masa yang terdekat.

Ajal - Allah telah memilih orang yang akan dimatikan pada tahun akan datangnya dan barang siapa yang berdoa untuk panjang umur pada malam tersebut Allah akan mengeluarkan namanya untuk dimatikan pada tahun itu.

Rezeki - Barang siapa yang berdoa untuk diluaskan rezeki akan dikabulkan untuk mendapat keluasan rezeki pada tahun itu.

Pendapat Imam An-Nasai itu berpandukan dalil Al-Quran ayat ke-4 surah Ad-Dukhan yang bermaksud "Pada malam itu ditentukan segala urusan (makhluk) dengan penuh hikmah"

Oleh itu kejar wahai manusia terutama yang berhajat moga2 Allah menerima usahamu dengan menganugerahkan malam yang penuh keberkatan itu.




Al-Faqir ila Allah

Al-Jauhari
12.42 am
Subang Jaya.

Sunday, September 6, 2009

Kuliah Subuh Di Surau Al-Madaniah : Bulan Ramadhan Bukan Bulan Puasa

Pagi Sabtu kelmarin saya dijemput untuk menyampaikan tazkirah yang berkaitan dengan Ramadhan. sebelum itu pada hari juamaat saya bersolat di surau tersebut datang S/U surau iaitu En. Zul bertanya kepada saya "esok jangan lupa ye ustaz" saya kata "Insya Allah" beliau bertanya lagi "tajuk apa esok ustaz? " saya kata tajuk "Bulan Ramadhan Bukan Bulan Puasa" terkejut dia...dia bertanya lagi "betul ke ustaz?"...Iye jawab saya. "Kalau macam tu malam ni saya umumkan sebelum solat tarawih...mesti ramai yang datang esok, sebab tajuknya pelik"...saya kata "ok je...jangan dengan polis dan jais datang sudah...habis saya kena gam"...pakat ketawa.

Pagi sabtu tu saya datang memang ramai orang datang yang muda2 ramai.... terkejut juga.. saya beranggapan bahawa malam tadi dah diumumkan tajuk yang bombastik.

Saya pun memulakan kuliah subuh saya ... saya perjelaskan bahawa Bulan Ramadhan Bukan Bulan Puasa kerana :

1. Kalau bulan Ramadhan bulan puasa nanti jadi apa yang berlaku sekarang ini hakikatnya bulan sahaja yang berpuasa orang tak berpuasa.

2. Ibadah Puasa datang setelah bulan Ramadhan datang, bermakna ibadah puasa Allah SWT pilih untuk diletakkan di dalam bulan Ramadhan. Ini kerana bulan ramadhan adalah bulan yang panas dan terik membakar. Allah memilih Ramadhan kerana ingin menguji hamba-Nya dan bulan Ramadhan sendiri Allah jadi sebagai pembakar kepada dosa2 manusia.

3. Kalau kita berpegang bahawa bulan Ramadhan bulan puasa bahawa telah menetapkan dan menganggap bahawa pada bulan Ramadhan adalah bulan untuk berpuasa. Secara tidak langsung kita akan meminggirkan ibadah yang lain seperti solat tarawih dan bersedekah yang sama pentingnya dengan berpuasa.

hakikatnya bulan Ramadhan adalah bulan :

1. Bulan Solat kerana solat tarawih hanya ditentukan di dalam bulan Ramadhan. ramai juga yang berpuasa tetapi tidak memperbanyakkan solat2 sunat yang lain seperti solat Tarawih, Qiamullail dan sebagainya malah ada yang tidak melaksanakan solat fardu.

2. Bulan melatih nafsu kerana hikmahnya Allah mengikat dan memenjara Syaitan daripada menganggu manusia oleh itu manusia diberi peluang untuk mentarbiah nafsu dan hati tanpa ganguan dari syaitan yang dilaknat.

3. Bulan Sedekah dan zakat fitrah. Bulan di mana diwajibkan zakat fitrah dikeluarkan sepanjang bulan ramadhan jika dibayar setelah datangnnya Syawal maka ia hanya dikira sedekah biasa. Bersedekah bukan sahaja wang ringgit tetapi kita boleh bersedekah dengan memberi orang yang berpuasa berbuka.

4. Bulan Al-Quran kerana dalam surah Al-Baqarah Allah berfirman " Bulan Ramadhan diturunkan al-Quran padanya.....". oleh yang demikian bukan sahaja ibadah puasa yang dipilih dalam bulan Ramadhan tetapi Al-Quran juga dipilih oleh Allah untuk berada di dalam bulan Ramadhan. jesteru itu, bukan menyambut "NUZUL AL-QURAN " sahaja tetapi pembacaannya yang dituntut di dalam bulan ini.

5. Bulan Mengumpul bekalan sebelum menuju kepada Allah dengan gandaan pahala juga dengan ganjaran sesiapa yang mendapat Lailatul Qadar yang lebih baik dari seribu bulan.

6. Bulan Pengampunan kerana bulan ramadhan ini datang untuk membakar dosa2 yang telah lalu. Sepanjang bulan ini sepatutnya diisi dengan istigfar dan taubah yang banyak.

kesimpulannya :

Bulan Ramadhan bukan sahaja bulan puasa tetapi adalah bulan ibadah yang lain.


Setelah selesai menyampaikan kuliah subuh tersebut, Bilal dan S/U datang jumpa saya dengan mengucapkan tahniah...katanya "Tahniah Ustaz!. Ustaz telah berjaya mengubah skala rektar pemikiran masyarakat Surau Madaniah.

Haza min Fadli Rabbi...(ini adalah kelebihan dari Tuhanku)

Sekadar berkongsi cerita dan informasi


Al-faqir Ila Allah

Al-Jauhari
11.05pm
Subang Jaya.

syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW - HAdith ke-6

Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa ;

Adalah gigi hadapan Rasulullah SAW renggang sedikit, ketika beliau berbicara seperti keluar cahaya dari celah2 giginya.

(dikeluarkan oleh Baihaqi, Al-Bagawi, Ad-Darimi, At-Tarmizi dan Tabrani)

Syarah Hadith

-Gigi hadapan Rasulullah sedikit renggang sehingga apabila baginda berkata2 seolah2 keluar di antara gigi hadapannya cahaya.

- Rasulullah SAW manis dengan gigi yang agak renggang sedikit.



Al-faqir ila Allah
Al-Jauhari
Subang jaya
10.30 pm

Wednesday, September 2, 2009

Syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW - Hadith ke-5

Dari Jabir bin Abdullah :

Bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda :

Telah diperlihatkan kepadaku para nabi2 Allah. Adapun Musa a.s wajah saling tak tumpah atau mirip kepada lelaki dari Qabilah Syanuah, dan aku melihat Isa ibni Maryam a.s mirip dengan Urwah bin Mas'ud, dan aku melihat Ibrahim a.s mirip dengan sahabat kamu (Nabi sendiri) dan aku melihat Jibril a.s mirip dengan Dihyah.

(Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya)


Syarah Hadith

- Qabilah Syanuah ialah qabilah dari Yaman yang kebanyakkan lelakinya tidak gemuk dan tidak kurus.

- Sahabat Nabi Urwah bin Mas'ud Al-Thaqafi adalah lelaki yang diutus oleh Quraisy menemui Nabi SAW dalam perjanjian Hudaibiyyah dan akhirnya masuk Islam pada tahun ke-9 Hijrah.

- Dihyah nama sebenarnya ialah Dihyah bin Al-Kalb seorang sahabat yang paling banyak berperang bersama Nabi SAW beliau turut bersama2 di dalam perjanjian Bait Al-Ridhwan. Baginda SAW berkata Malaikat Jibril a.s bila datang menemuinya sebagai seorang manusia ia kerap bertukar dan wajah mirip kepada Dihyah.



Al-Faqir ila Allah

Al-Jauhari
12.05pm
Subang Jaya.

Syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW - Hadith ke-4

Dari Abi Hurairah r.a meriwayatkan :

Sesungguhnya Rasulullah SAW itu putih seolah2 tercipta dari perak dan beliau memiliki rambut yang rapi.

(Dikeluarkan oleh Muslim pada sahihnya)

Syarah Hadith

- Mengikut riwayat bahawa apa yang maksudkan oleh Abi Hurairah itu Nabi SAW putih melepak seperti perak tetapi penciptaan Nabi SAW terlalu indah dan bercahaya seperti kilauan perak.

- Baginda SAW memiliki rambut yang rapi dan indah kerana Nabi SAW sentiasa menyikat dan merapikan rambutnya dengan minyak zaitun.

- Nabi SAW memiliki rambut yang hitam pekat dan beruban hanya di pelipisnya iaitu di sideburnnya. (akan dibahas lebih panjang di dalam bab Rambut Nabi SAW).


Al-Fakir Ila Allah...

Al-Jauhari
11.20 am
Subang Jaya

Sunday, August 30, 2009

Bulan Ramadhan bukan sahaja bulan puasa

Pada pagi Ahad semalam saya dijemput untuk menyampaikan kuliah subuh di Masjid Imam At-Tirmizi Jln. Klang Lama Kuala Lumpur. Saya dijemput oleh Ust. Zulkifli yang juga Imam masjid tersebut.

Mereka minta saya bawakan tajuk yang berkaitan dengan Ramadhan dan saya mulakan kuliah ini dengan membawakan antara kesilapan kita dalam menggunakan perkataan Arab tertapi disalah ertikan atau tidak mengambil makna sebenar apa yang dituntut melalui kalimah tersebut.

Pagi itu saya bawakan kalimah Ramadhan yang berasal dari RAMADHA yang bererti panas terik dan membakar. Orang2 arab dahulu menamakan bulan ini dengan bulan ramadhan kerana kebiasaannya pada bulan ini mereka tidak mampu berjalan tanpa menggunakan selipar atau alas kaki akibat kepanasan yang membakar. Namun dari kaca mata Islam pula ramadhan yang bermakna membakar ia sebenarnya hadir untuk membakar dosa2 manusia yang telah lalu sebagaimana yang dikuatkan melalui hadith Nabi SAW " Barang siapa yang berpuasa di dalam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan sungguh2 akan diampurkan dosanya yang telah lalu. Jadi Ramadhan datang untuk membakar dosa2 manusia.

Kalimah ke-2 ialah Ibadah ia berasal dari perkataan ABADA yang terbit juga darinya perkataan ABDUN yang membawa makna PERHAMBAAN. Sebenarnya ibadah yang kita laksanakan samada ibadah puasa, solat dan sebagainya adalah satu proses pembuktian atau perhambaan dengan Allah SWT. Jika kita memahami konsep ibadah ini sebagai perhambaan kepada Allah kita akan takut dan rendah diri bila berhadapan dengan Allah dalam sesebuah ibadah. Apa yang menyedihkan kekadang kita tidak meletakkan diri kita sebagai hamba yang sedang memperhambakan diri kepada Allah. Orang lelakinya kekadang hanya memakai kain sarung yang diikat di atas pusat tanpa berbaju melaksanakan solat kepada Allah. Bagaimana seorang hamba tidak hormat kepada tuannya (Allah) sedangkan semasa di pejabat dialah yang paling bergaya dengan tali leher dan kot sebab malu berhadapan dengan bosnya.

Kemudian saya bawakan kepada mereka tentang bulan Ramadhan yang hanya dianggap sebagai bulan puasa. Ini satu kesilapan besar bagi kita umat Islam yang menganggap bulan ramadhan hanya bulan nyang dituntut kita berpuasa.

Bulan Ramadhan sebenarnya bukan bulan puasa sahaja malah ia juga bulan.....

1. Bulan Puasa

2. Bulan Solat
- Ini kerana ibadah solat Tarawih hanya ada pada bulan Ramadhan. Bulan dimana
solat2 sunat diganjari dengan pahala sebagai amalan wajib.

3. Bulan Melatih Nafsu
- Pada bulan ini syaitan2 diikat oleh Allah dari menganggu dan mengoda manusia. Oleh itu bulan ini adalah peluang kita untuk melatih nafsu dari bermaharajalela moga2 bila keluar dari Ramadhan kita memiliki nafsu yang terdidik dan baik.

4. Bulan Sedekah, Infaq dan Zakat
- Bulan dimana diwajibkan bagi setiap individu muslim melaksanakan ibadah zakat fitrah. Bulan ini juga dituntut untuk memperbanyakkan sedekah dan memberi makan kepada orang2 miskin dan orang yang berpuasa.

5. Bulan Al-Quran
- Bulan ramadhan adalah bulan yang diturunkan Al-Quran padanya sebagaimana yang kita sambut pada 17 Ramadhan yang dikenali sebagai Nuzul Al-Quran. Apa yang dituntut ialah dibulan ini pembacaan Al-Quran yang banyak.

6. Bulan mencari belakan
- Bulan dimana segala amalan kita akan dilipat gandakan oleh Allah sebagai bekalan kita menuju kepada-Nya di padang Mahsyar kelak.

7. Bulan Pengampunan
- Banyak hadith2 yang menyebut bahawa akan diampunkan dosa yang telah lalu dan juga bulan Ramadhan ini awalnya terdapat rahmat kasih sayang Allah, pertengahannya keampunan dari Allah dan akhirnya pembebasan dari api neraka.


Saya bawakan sedikit dari kupasan yang berikan kepada mereka untuk sama2 kita berkongsi ilmu pengetahuan.

Kuliah saya berlangsung selama hampir 1jam 20 minit lamanya. Moga ada kebaikan di sana .



Al-Fakir Ila Allah,

Al-Jauhari
Subang Jaya.
2.30pm

Wednesday, August 26, 2009

Syamail Muhamadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW - Hadith Ke-3

Kubbah Hijau dimana dibawahnya terdapat makan Rasulullah



Al-Bara' bin Azib r.a meriwayatkan :


Bentuk tubuh badan Rasulullah sederhana. Bahagian badan di antara kedua bahunya lebar. rambutnya lebat, hujung rambutnya menyentuh anak telinga. Baginda memiliki baju berwarna merah, saya belum pernah melihat seseorang yang lebih tampan daripada baginda SAW.


(Dikeluarkan oleh At-Tarmizi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad)



Syarah Hadith


- Rasulullah mempunyai dada yang bidang dan lebar. Badan baginda sasa sehingga orang tidak dapat menjatuhkan baginda dengan mudah.


- Rambut baginda lebat dan mengikut riwayat bahawa bahagian tepinya panjang sehingga menyentuh anak telinga (1/2 telinga) dan bahagian belakangnya menyentuh bahu. (akan dibahas di dalam bab rambut Rasulullah SAW)


-Rasulullah mempunyai baju berwarna merah yang apabila dipakai akan menampakkan kecantikkan baginda SAW dan tidak dapat ditandingi oleh sesiapa walaupun mereka memakai baju berwarna merah. (akan dibahas lebih panjang dalam bab pakaian Nabi SAW)

Tuesday, August 25, 2009

KUANTITI ATAU KUALITI???


KUALITI ATAU KUANTITI?

Bulan Ramadhan adalah bulan ibadah. Seluruh masjid berlumba2 untuk menganjurkan solat tarawih. Ada yang melakukan solat tarawih 8 rakaat dan diselangi dengan tazkirah, ada juga yang melakukan 20 rakaat, ada yang melantik imam hafiz untuk menghatamkan 1 juzuk satu malam malah ada juga yang hanya membaca 3-4 ayat atau surah2 lazim sahaja.

Persoalannya, mana yang labih baik? Kalau mengikut dasarnya memanglah yang buat 20 rakaat dan 1 juzuk semalam dengan imam hafiz itu yang paling baik…..namun bagaimana kualiti khusyuknya. Adakah hanya mementingkan kuantiti berbanding kualitinya.

Baru2 ini saya balik kampung menyambut awal puasa bersama ibu tersayang. Saya tidak bersolat tarawih di masjid kampung tetapi saya bersolat di masjid yang agak jauh sedikit dari kampung. Bila balik rumah semua mengeluh “panjangnya imam baca” pukul 11 baru habis solat tarawih 20 rakaat dicampur dengan witir 3 rakaat.

Malam esoknya saya buat majlis buka puasa, saya jemputlah saudara mara dan jiran2…tajuk perbincangan sebelum menantikan buka puasa ialah tentang panjangnya solat tarawih di masjid. Setahu saya memang masjid kita nih tak pernah buat panjang2 imamnya ialah imam tua atau imam kerajaan yang sudah faham dengan orang2 kampung. Namun kali ini mungkin pentadbiran masjid nak buat kelainan dengan melantik imam dari kalangan al-hafiz yang muda2 dan bacaannya sejuzuk semalam.

Orang kampung agak fobia nak pergi solat tarawih di masjid kerana takut habis lambat dan ramai yang pergi dan sudah merancang untuk buat 8 rakaat sahaja. Saya pun malam itu selepas majlis berbuka puasa pergi ke masjid nak solat tarawih disamping itu nak memastikan betul ke solatnya panjang. Bila saya solat malam itu berbeza pulak dengan kata2 orang yang katanya panjang. Malam itu imam hanya membaca 2-3 ayat sahaja serakaat. Anggapan saya bahawa orang kampung dah ada yang komplin kot…. Sebab itu pentadbiran masjid tukar semula kepada tradisi lama.

Pada tajuk yang lalu saya telah bawakan sunnah dan hikmah imam menoleh ke belakang. Sebenarnya inilah tujuannya, supaya kita dapat lihat siapa di belakang kita sewaktu mengimami solat.

Di belakang kita ada orang2 tua yang sudah uzur dan kebanyakkan yang rajin pergi solat ialah wanita yang berumur jadi mereka semua tidak mampu untuk berdiri lama dan menghayati bacaan yang panjang2. Lalu yang terjadi ialah mereka sudah hilang kekhusyukkan di dalam solat kerana menahan lutut dan kaki yang sakit.

Pada pendapat saya ialah lebih baik kita melaksanakan solat tarawih semampu makmum kita kerana tarawih pun berasal dari perkataan RAAHA ISTIRAAHA yang bermaksud rehat. Oleh itu solat ini mestilah dibuat dalam keadaan rehat bukan dalam keaadan yang menyakitkan dan membebankan.

Bulan Ramadhan adalah bulan diturunkan Al-Quran di dalamnya. Jadi tuntutannya ialah kita memperbanyakkan bacaan kita di siang hari dan malam hari bukan di dalam solat tarawih.

Solat tarawih janganlah terlalu panjang bacaan dan perbuatannya kerana dia akan kehilangan kualiti dan lari dari maksud asal. Dan apabila kita memendekkan bacaan dan perbuatannya hendaklah kita membaca ayat2 dan berhenti pada kepala2 ayat bukan membaca Al-fatehah dengan satu nafas dan surah Al-Ikhlas senafas…..ini yang menjadi kesilapan besar masyarakat kita. Dahlah solat dipendekkan, bacaan pulak dibaca dengan laju tanpa menjaga makhraj dan hukum tajwidnya.

Kesimpulannya…. Solat yang panjang dan bacaan yang panjang tetapi dibaca dengan makhraj serta tajwid yang betul adalah jauh lebih baik dari solat yang pendek… tetapi jikan solat yang panjang berlaku sebaliknya bererti solat yang pendek dengan bacaan yang baik serta bertajwid adalah lebih baik kerana yang dipersoalkan ialah kualiti bukan kuantiti.

Al-fakir ila Allah..

Al-Jauhari

12.05 am

Subang Jaya.



Monday, August 24, 2009

SUNNAH DAN HIKMAH IMAM MENOLEH KE BELAKANG

Seseorang imam disunatkan menoleh kebelakang apabila ingin memulakan solat. Ini berdasarkan perbuatan Nabi SAW menoleh ke belakang atau menghadap makmum sebelum baginda mengimami solat tersebut.

Terdapat 3 tujuan baginda SAW menoleh ke belakang ialah :

1. Memastikan saf diluruskan.
2. Melihat keadaan makmun jika terdapat orang tua, kanak2, wanita yang
mengandung dan orang asing yang singgah solat.
3. Memberi isyarat kepada muazzin untuk melaungkan iqamah.


Penjelasan

1. Imam dituntut untuk memastikan samada saf lurus atau tidak. Ini kerana keutamaan saf diluruskan kerana salah satu dari kesempurnaan solat. Juga disebut dalam satu riwayat antara punca kekalahan tentera Islam tewas di dalam peperangan Uhud adalah kerana mereka tidak menjaga kelurusan saf mereka. Oleh itu Imam perlu memastikan kelurusan saf sebelum memulakan solat dengan berkata “ Luruskan Saf “.

2. Imam mesti memastikan bahawa yang menjadi makmum selesa bersolat di belakangnya. Tidaklah nanti dikatakan sebagai imam syok sendiri. Imam perlu mengenali pengikutnya kerana dia sedang memimpin sekumpulan manusia yang ingin beribadah kepada Allah. Kalau terdapat orang tua yang biasa mengikuti solatnya yang panjang maka bolehlah dia memanjangkan solatnya atau tidak terdapat orang yang singgah solat dimasjidnya yang dalam keadaan tergesa2 untu solat. Baginda menoleh ke belakang adalah untuk memastikan siapa yang pimpin ketika solat.

Baginda pernah diriwayatkan memendekkan solatnya kerana mendengar kanak-kanak menangis di belakang. Sebagaimana yang disebut di dalam hadith Nabi SAW :

Sesungguhnya aku memasuki solat dan aku bercadang untuk memanjangkannya (bacaannya). Maka aku telah terdengar tangisan kanak2 maka aku memendekkannya.
(Dikeluarkan oleh Muslim)

Diriwayatkan Nabi SAW hanya membaca surah Al-Ikhlas ketika itu. Baginda juga akan memendekkan solatnya dari sudut perbuatannya dan bacaan ketika mana di belakang Nabi yang bersolat adalah orang2 tua yang uzur, wanita yang mengandung dan orang yang mempunyai urusan dan tergesa2 dengan urusannya. Ini kerana ditakuti mereka2 itu tidak dapat khusyuk kerana samada menahan kesakitan atau mengejar masa.

(AKAN DIBINCANGKAN PERSOALAN BERKENAAN SOLAT TARAWIH SESETENGAH MASJID YANG BACAANNYA TERLALU PANJANG)

3. Para muezzin tidak boleh melaungkan iqamah tanpa izin Imam. Sebagaimana baginda SAW menoleh ke belakang untuk memberikan isyarat kepada Bilal untuk memberikan keizinan mengumandangkan iqamah.

Iqamah sebenarnya dilaungkan bila mana semua makmum telah berdiri dan beratur dengan meluruskan saf. Bila semua telah diluruskan barulah muezzin boleh melaungkan iqamah. Ini kerana asal perkataan iqamah ialah QAAMA bermaksud baangun atau berdiri.

Disebut di dalam kitab AKHTA’ UL MUSOLLIN karangan Muhamad Sadiq Al-Minsyawi, antara kesalahan orang2 yang solat dalam bab iqamah ialah :

1. Muazzin tidak meminta kebenaran imam untuk mengumadangkan iqamah.
2. Iqamah dilaungkan ketika mana mereka2 sedang berjalan menuju saf.


Jesteru itu, sunnah bagi Imam menoleh ke belakang melihat makmumnya.

Thursday, August 20, 2009

Syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW -2

Saidina Ali bin Abi Talib meriwayatkan :

Fizikal Nabi SAW tidak terlalu tinggi dan tidak rendah. Beliau mempunyai tapak tangan dan tapak kaki yang tebal berisi. Kepala baginda besar dan ruas sendi2nya besar manakala bulu dadanya tumbuh sehingga ke pusatnya. Ketika beliau berjalan tubuhnya bergoyang seperti sedang menuruni anak bukit. Saya belum pernah melihat seorang pun yang sama dengan beliau baik sebelum ini mahupun selepas beliau wafat.

Dikeluarkan oleh At-Tarmizi dan Hakim (sahih).

Syarah Hadith

- Badan Nabi SAW berisi tidak terlalu gemuk dan tidak juga tidak terlalu kurus (akan diterangkan di dalam hadith yang akan datang)

- Kepala Nabi besar sesuai dengan tubuhnya yang besar.

- Ruas sendi dan jari jemarinya luas.

- Nabi berjalan laju tetapi tidak terlalu laju seperti mengejar sesuatu tetapi tidak terlalu perlahan sebagaimana perlahannya orang Melayu berjalan (lenggang).

-Nabi berjalan menekan kaki kirinya sebab itu badannya bergoyang jika berjalan sebagaimana disebutkan di dalam riwayat yang lain.

-Kesimpulan Nabi SAW ialah beliau memiliki tubuh badan yang sasa dan cantik.


bersambung......


Al-Jauhari
8.21 pm
Subang Jaya.

Wednesday, August 19, 2009

Syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW

Daripada Anas bin Malik r.a meriwayatkan :

Adalah bentuk tubuh badan Rasulullah itu tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Kulit Baginda tidak terlalu putih dan tidak terlalu hitam. Rambut Baginda tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus. Allah SWT mengutus beliau sebagai rasul ketika beliau berusia memasuki empat puluh tahun . Baginda tinggal di Makkah selama sepuluh tahun di Madinah sepuluh tahun. Baginda wafat ketika umurnya enam puluh tahun sementara dirambut dan di janggutnya tidak melebihi dua puluh helai rambut yang berwarna putih (uban).

Dikeluarkan oleh At-Tarmizi, Bukhari, Muslim dan Ahmad.

Syarah Hadith

- Perawi menggenapkan jumlah kerana fokus hadith ini ialah bentuk tubuh badan Nabi SAW. Banyak hadith lain yang lebih kuat berkenaan bahawa Nabi tinggal di Makkah selama 13 tahun dan wafat ketika umurnya 63 tahun.

- Ketinggian Nabi sederhana tidak terlalu tinggi di kalangan orang rendah dan tidak terlalu rendah di kalangan orang tinggi.

-Rambut Nabi ikal bergelombang sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh Saidina Ali kwjh.

- Kulit Nabi tidak terlalu putih seperti orang eropah dan tidak terlalu hitam seperti orang Afrika disebutkan dalam hadith lain sebagai (Asmar) iaitu hitam manis.


bersambung......

Tuesday, August 18, 2009

Ruh Kita Berbuka Di Ramadhan

Melihat kepada tajuk mesti kita pelik mengapa pula kita berpuasa ruh kita berbuka di bulan Ramadhan.

Pertamanya samada kita telah maklum atau baru maklum bahawa kita sebenarnya terbina dari 2 unsur iaitu Ruh dan Jasad. Ruh kita memerlukan makanan yang tertentu sebagai mana jasad kita memerlukan makanan.

Ruh memerlukan makanan dengan zikir2, ayat2 suci Al-quran dan kalimah Tahmid, Tasbih serta Takbir. Sebagaimana jasad memerlukan nasi, air dan udara.

Selama setahun kita mendahulukan atau memberi peluang kepada jasad kita menikmati makanan yang banyak dan lazat. Kini peluang ruh kita pula mendapatkan makanan dengan ibadah puasa, solat serta zikir kita ditambah dengan pembacaan Al-Quran di sepanjang bulan Ramadhan.

Mungkin di luar Ramadhan kita jarang sekali memberi makan ruh kita kerana sibuk melayan jasad kita dengan makanan yang banyak. Hakikat jasad kita mungkin gemuk berisi dengan daging yang pejal namun ruh kita kurus kering tanpa vitamin dan zat. Kita rehatkan jasad kita sepanjang sebulan Ramadhan dan kita berikan kesempatan kepada ruh kita untuk makan sepuas2nya di bulan di mana jasad tidak makan. Agar bila kita keluar dari Ramadhan Jasad dan Ruh kita sama2 sihat dan sama2 kuat...barulah kita bersemangat untuk terus beribadah kepada Allah di bulan2 berikutnya.

Jangan kita nafikan hak ruh kita.....jangan kita curi2 makanan ruh kita....biarkan dia berbuka, masa kita pula berpuasa kerana kita ada 11 bulan untuk berbuka namun sesekali dituntut juga untuk berpuasa sekurang2nya isnin dan khamis.

Selamat makan Ruh......

Selamat berpuasa Jasad......



Al-Faqir Ila Allah

Al-Jauhari
10.47 am
Subang Jaya.

Ramadhan "Pembakar Dosa"

Saban tahun kita menemui Ramadhan Al-Mubarak namun kita tidak mengejarnya atau tidak memanfaatkan dengan sebaiknya bulan yang penuh barakah ini.

Sesetengah kita seorang bulan Ramadhan ini sama sahaja dengan bulan yang lain cuma bezanya di siangnya kita berpuasa. Malah ada yang langsung tidak menghiraukannnya sebab mereka memang tidak pernah berpuasa.

Di kesempatan ini saya ingin berkongsi maklumat dengan anda semua tentang apa sebenarnya pengertian Ramadhan dan tuntutannya berpandukan erti Ramadhan.

Ramadhan bermaksud panas membakar, di sisi orang2 Arab pada bulan ini akan berlaku kemarau yang dahsyat dan kepanasan yang melampau sehingga mereka tidak boleh berjalan tanpa menggunakan selipar. Namun dari sudut agama Islam, Ramadhan di datangkan oleh Allah adalah untuk membakar dosa2 manusia yang telah lalu.

Setelah setahun kita sering melakukan dosa kepada Allah tibanya Ramadhan sebagai penghapus dosa yang telah dilakukan. Oleh sebab itulah Malaikat Jibril a.s datang kepada Nabi SAW ketika mana Baginda melangkah ke tangga pertama untuk naik mimbar berkhutbah dengan berkata kepada Nabi SAW "Celakalah bagi sesiapa yang datangnya Ramadhan tetapi tidak dapat pengampunan dengan Ramadhan....Katakan Amin Ya Muhammad". Nabi enggan untuk mengaminkan kerana sayang kepada umatnya namun baginda akur sebab ini perintah Allah SWT....lalu Nabi aminkan (bermaksud Perkenankanlah).

Oleh itu Ramadhan datang kepada kita sebagai pembakar kepada dosa kita yang telah lalu, sebagaimana hadith Nabi yang bermaksud " Sesiapa yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan serta bersungguh2 maka Allah akan mengampunkan dosanya yang telah lalu ".

Keistimewaan tersebut merupakan sebahagian dari keistimewaan yang Allah telah berikan kepada nabi-Nya Muhammad SAW iaitu "Telah diampunkan dosamu (Muhammad) yang telah lalu dan akan datang". Kita hanya diberikan pengampunan dosa yang telah lalu sebab kita manusia biasa yang sering melakukan dosa kepada-Nya. Namun pintu taubat masih terbuka.

Marilah kita sama2 memenuhi tuntutan bulan Ramadhan dengan melakukan puasa, solat tarawih, tahajjud dan memperbanyakkan taubat kepada-Nya, mudah2an akan mendapat pengampuanan oleh Allah SWT.


Al-Fakir ila Allah
Al-Jauhari
10.32 am
Subang Jaya.

Blogku berwajah baru

Buat sahabat yang kerap buka blog saya nih...sian asyik tengok blog ni tak berubah2 dan tak upgrade...sebenarnya bukan apa... ada sedikit kemalasan sebab baju bognya tak bertukar2.

Jadi... semalam saya kerjakan blog ni nak cari layout yang sesuai dan cantik ..banyak yang cantik tapi tak boleh masuk.lalu inilah yang berjaya ditukar..harap terimalah seadanya apa yang penting ialah isinya...

Untuk makluman awal... saya akan cuba penuhkan blog ini dengan fakta2 serta hadith2 sahih berkaitan dengan keperibadian Nabi SAW yang Insya Allah akan saya nukilkan dari Kitab Syamail Muhamadiah karangan Imam At-Tirmizi.

Kalau anda ingin mengikuti pengajian kitab Syamail Muhamadiah ini sebenarnya saya ada kuliah maghrib dan subuh mingguan di Masjid Al-Amin Seksyen 17 Shah Alam, Surau Al-Madaniah USJ 18 dan Surau Baitur Rahman di Seksyen 9 Putra Height.

Al-Jauhari
12.23 am
Subang Jaya.

Saturday, July 11, 2009

CACATAN PERIBADI : TRANSIT DI KARACHI

Sampai di Airport Karachi jam 4.15 ptg (waktu Karachi) Malaysia jam 7.15 malam. Akan bertolak ke Jeddah jam 9.45 malam (waktu Karachi) Malaysia 12.45 pagi waktu Malaysia.

Airport Karachi ni lengang sangat macam tak de pelancong lain yang ada rakyat tempatan dan kita rombongan umrah dari Malaysia.

Apa yang pelik kat sini ialah semua benda tips...masuk tandas tips....ambil wuduk tips. Alhamdulillah negara kita maju dan bertamadun penuh dengan adat kesopanan yang tinggi. Tapi difikirkan balik negara yang miskin macam ni tapi hebat dari sudut teknologi kententeraan , mereka ada senjata nuklear. Kita Malaysia belum ada senjata nuklear.

Karachi ni lebih kurang mesir jugalah, negara padang pasir tapi kalau kat belas atas orang panggil syurga dunia contohnya di Islamabad, Kashmir.

Sebenarnya kami transit kat sini lebih kurang 4 jam....lama...ada pulak internet free tapi lambat sgt. Nak habiskan masa 4 jam upgradelah sikit2 blog ni.

Ok sekadar itu dulu nanti di Saudi saya akan cuba bawakan yang terbaik untuk anda semua. Doakan saya selamat perjalanan pergi dan balik dan semoga mendapat umrah yang mabrur.

6.25 ptg
Karachi, Pakistan.

Sunday, July 5, 2009

DOAKAN KESEJAHTERAAN SAYA

Alhamdulillah....

Insya Allah saya akan menunaikan ibadah UMRAH pada hari SABTU (11/7/09) ini selama 12 hari.

Doakan kesejahteraan saya di sana semoga diberikan kemudahan dan kesihatan untuk beribadah dan menemui Rasulullah SAW di Madinah.

Saya akan mendoakan kesejahteraan anda semua. Moga diberikan rezeki untuk menjejakkan kaki di bumi barakah Mekkah Al-Mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah. Insya Allah Aminnnnn.

SIMBOLIK ISRA' MIKHRAJ NABI

Nabi SAW sebenarnya berharap yang diperolehi olehnya dari Allah SWT dalam bentuk keistimewaan juga akan diberikan kepada ummatnya. Nabi selalu berdoa agar ummatnya diberi keistimewaan berbanding dengan umat-umat lain.

Kalau kita merujuk kepada keistimewaan yang diberikan kepada Baginda berbentuk pengampunan dosa yang telah lalu dan dosa yang akan datang sebagaimana dicerita di dalam hadith Nabi SAW yang berbunyi "telah diampunkan dosamu yang telah lalu dan akan datang" ketika Nabi dilihat bengkak-bengkak kakinya mengerjakan solat. Keistimewaan yang diberikan kepada Baginda sebenarnya telah diberikan kepada kita sebagai ummatnya iaitu pengampunan dosa yang telah lalu apabila kita melaksanakan ibadah puasa bulan Ramadhan. Lihat.... bahawa kita telah mendapat sebahagian keistimewaan yang diperolehi Nabi SAW.

Begitu juga dengan peristiwa Isra' dan Mikhraj yang dilalui oleh Baginda SAW adalah satu anugerah dan keistimewaan yng tinggi diberikan kepada Baginda kerana dapat menemui zat Allah yang Maha Agung. Nabi SAW juga berharap agar ummatnya mendapat apa yang beliau dapat. Ibadah haji adalah salah satu simbolik kepada peristiwa Isra' Mikhraj Nabi SAW.

Kita rujuk firman Allah SWT dalam surah Al-Isra' yang bermaksud " Maha Suci Allah yang menjalankan hamba-Nya dari Masjdil Haram ke Masjidil Aqsa......" perkataan ASRA bermaksud " menjalankan" sebenarnya menggunakan wazan AF'ALA. Wazan AF'ALA membawa maksud ME.............KAN. Justeru itu, sebenar perjalanan Nabi SAW dari Masjidil Haram di Mekkah ke Masjidil Aqsa di Palestin hanya dalam tempoh yang singkat boleh diterima akal kerana bukti yang dikemukan Allah dengan kalimah ASRA yang membawa maksud Nabi SAW dijalankan oleh Allah.

Ada satu peristiwa di antara semut, ada seekor semut yang mendakwa bahawa dia baru balik dari London. Semua semut-semut saling tertawa mendengar cerita semut itu. Lalu semut itu menceritakan bagaimana dia boleh ke London... rupa-rupanya dia termasuk ke dalam beg tuan rumahnya yang ke London dan apabila tuannya balik London di mengikut begnya untuk pulang ke Malaysia. Setelah mendengar cerita tersebut barulah semut-semut tadi percaya. Jadi, kesimpulannya bila dia jalankan bererti tiada yang mustahil.

Begitu jugalah dengan kita yang berjaya menjadi tetamu Allah sebenarnya kita dijalankan oleh Allah SWT dari bumi Malaysia ke bumi Mekkah. Banyak peristiwa yang berlaku dimana seseorang yang tidak diizinkan oleh Allah atau Allah tidak mahu menjalankannya tidak dapat ke bumi Mekkah. Kekadang visanya lah yang tak dapat....kekadang kesihatanlah yang menghalangnya walau pun dia seorang yang kaya. Jadi bila kita dapat menjejakkan kaki di bumi Mekkah, itu sebenarnya adalah keistimewan yang telah diberikan oleh Allah kepada ummat Muhammad SAW.

Nabi mendapat keistimewaan berbanding nabi-nabi terdahulu dengan baginda dapat melihat zat Allah SAW. Kita juga mendapat keistimewaan tersebut berbanding umat-umat Nabi SAW yang lain yang tidak diizinkan untuk menjadi tetamu-Nya. Kita tidak dapat melihat zat Allah SWT tetapi kita dapat melihat Baitullah (Rumah Allah). Bila Nabi SAW pulang dari Mikhraj, bertambah keimanan baginda. Sepatutnya kita bila pulang dari Rumah Allah akan menambahkan keimanan dan kekhusyukkan kita apabila bersolat kepada-Nya.

Ketahuilah....bahawa kita telah mendapat sebahagian daripada keistimewaan yang telah diberikan kepada nabi Allah Muhammad SAW. Iaitu dengan pengampunan dosa yang telah lalu dan merasai bagaimana peristiwa Isra' dan Mikhraj melalui ibadah haji.

ISRA' DAN MIKHRAJ NABI SEBAGAI SATU MUKJIZAT


Israk dan Mi’raj

Peristiwa Israk Mi’raj sungguh menakjubkan, ia berlaku pada malam 27 Rejab, tahun ke 11 daripada kerasulan Nabi Muhammad SAW.

Israk dan Mi’raj adalah dua peristiwa yang amat besar dan luar biasa yang di alami oleh Rasulullah SAW dan dianggap sebagai satu penganugerahan yang tinggi nilainya dari segi kerohanian. Kedua-dua peristiwa ini adalah kurniaan Allah SWT kepada baginda untuk memperlihatkan tanda keagungan dan kekuasaan-Nya.

Sungguhpun ia peristiwa luar biasa yang terjadi setahun sebelum Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah itu mustahil dapat dijangkau oleh alam pemikiran manusia, namun kita selaku umat Islam wajib percaya dan meyakini bahawa Israk Mi’raj yang ditempuhi serta alami Nabi Muhammad SAW adalah benar dan berlaku dengan roh dan jasadnya sekali. Segala-galanya boleh berlaku dengan kehendak dan kekuasaan Allah SWT selaku Pencipta dan Pentadbir alam semesta.

Israk bererti perjalanan Nabi SAW dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis, Palestin. Peristiwa ini terakam di dalam al-Quran.

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ 1

Yang bermaksud: “Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kekuasaan dan kebesaran Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”.

Sementara itu, Mi’raj pulah merujuk kepada perjalanan Nabi SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratul Muntaha di langit ketujuh, di singgahsana Allah SWT sepertimana yang digambarkan oleh al-Quran :

وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى . عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى . عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى . إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى . مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى. لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى 2

Yang bermaksud: “Dan demi sesungguhnya!(Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi disisi ‘Sidratul Muntaha’, yang di sisinya terletak syurga ‘Jannatul Makwa’. (Nabi Muhammad melihat Jibril) ketika ‘Siratul Muntaha’ diliputi oleh makhluk-makhluk alam ghaib yang tidak terhingga. Penglihatan Nabi Muhammad tidak berpaling dari yang dilihatnya dan tepat (akan pemandangan yang indah dan tidak pula melampauinya. Demi sesungguhnya ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya.”

Di dalam kitab Sahih Bukhari disebutkan bahawa Ummu Hani’ Isteri Rasulullah menceritakan bahawa singkatnya perjalanan Israk Mi’raj Rasulullah seolah-olah sekelip mata kerana tempat pembaringan Rasulullah masih panas bahang tubuhnya.

Sekembalinya Rasulullah ke Mekah dan sempat solat berjemaah dengan umat Islam bererti perjalanan Rasulullah hanya mengambil masa di antara solat Isyak hingga solat subuh diceritakan peristiwa ini kepada sahabatnya, sejurus itu Abu Bakar al-Sidiq terus membenarkan apa yang diceritakan oleh Rasulullah dan dari peristiwa ini Abu Bakar mendapat gelaran al-Sidiq bermaksud (orang yang benar). Sebenarnya di sebalik keyakinan sahabat-sahabat Nabi SAW ada dikalangan orang Islam yang murtad tidak dapat mempercayai peristiwa itu.

Dan pada pagi tersebut Rasulullah terserempak dengan Abu Jahal dan dengan kata sinis Abu Jahal bertanya kepada Rasulullah ada cerita baru ke pagi ini . Rasulullah menjawab “ Ya, ada “. Lalu Rasulullah menceritakannya kepada Abu Jahal. Dan Abu Jahal pun berkata kepada Rasulullah “ Hendak tak dikau kalau aku panggilkan sahabat-sahabat aku yang lain supaya kau menceritakan perkara yang sama pada mereka”. Sebenarnya tujuan Abu Jahal ialah supaya dia dapat mengetahui apa yang dicerita oleh Rasulullah tadi pasti akan ada penambahan dan pengurangan dengan apa yang diceritakan kepadanya. Fikir Abu Jahal dengan begitu yakin. Apabila datang sahabat-sahabat Abu Jahal, Rasulullah pun menceritakan apa yang telah diceritakan kepada Abu Jahal tanpa sedikit kekurangan malah juga tiada penambahan, alangkah terkejutnya Abu Jahal dan menyesal.

Sahabat-sahabat Abu Jahal terus menguji Rasulullah untuk menceritakan Masjid al-Aqsa kerana ada di antara mereka yang pernah pergi. Sebenarnya kepantasan Israk Mi’raj ini berlaku sehingga Rasulullah sendiri tidak sempat melihat secara terperinci bangunan Masjid al-Aqsa, dengan bantuan Allah, Masjid al-Aqsa dibawa di hadapan mata Rasulullah yang sedang bercerita dan Rasulullah menceritakan bentuk Masjid al-Aqsa dengan begitu sempurna. Lalu ada dikalangan sahabat Abu Jahal yang yakin dan tidak kurang yang mendustainya.

Oleh itu, Israk Mi’raj dapat disimpulkan sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad SAW pada malam hari atas kuasa dan kehendak Allah dari Masjil Haram ke Masjidil Aqsa, kemudian naik ke langit sampai Sidratul Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

Salah satu inti penting daripada peristiwa Israk dan Mi’raj ini ialah perintah solat yang diterima Nabi SAW di Sidratul Muntaha. Pada mulanya Allah SWT memberi perintah supaya mengerjakan solat 50 waktu sehari semalam. Tatkala bertemu dengan Nabi Musa a.s. dilangit keenam, Rasulullah SAW menceritakan perintah yang diterimanya daripada Allah. Lalu Nabi Musa a.s. menyarankan agar baginda kembali menghadap Allah SWT untuk memohon keringanan, dengan alasan bahawa umatnya tidak sanggup melaksanakan solat 50 waktu itu.

Disebabkan terlalu sayangkan umatnya, Rasulullah SAW menerima saranan itu, dan kembali menghadap untuk memohon keringanan. Permohonan itu berulang sebanyak sembilan kali hinggalah Allah SWT mengabulkannya dengan mengurangi waktu solat menjadi 5 kali sehari semalam.

Adapun waktu-waktu solat yang telah ditentukan itu ialah Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak. Waktu mengerjakan solat berkenaan diterangkan dengan jelas di dalam al-Quran, sepertimana firman Allah :

وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَىِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ 1

Yang bermaksud: “Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan baik itu menghapuskan dosa perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan-peringatan bagi orang-orang yang ingat.”

Tuesday, June 9, 2009

SEBENARNYA KITA BOLEH BERUBAH






Sesuatu perkara yang telah menjadi budaya kita bukanlah ia sudah terpateri tanpa boleh diubah suai untuk penambahbaikan. Budaya yang telah lama kita amalkan bila majlis perkahwinan ialah mesti ada persandingan, mesti ada kugiran (sekarang ini karaoke), mesti ada malam berinai dan mesti ada tepung tawar. Rata-rata masyarakat kita orang melayu masih mengekalkan budaya yang sama. Alasanya masalah perkahwinan ni kita serahkan kepada orang tua-tua yang mengaturnya, kita orang muda hanya mengikut. Sepatutnya bukan itu yang berlaku tetapi kita yang harus mengatur agar tiada budaya-budaya yang kurafat di dalam majlis perkahwianan kita. Mereka mungkin tidak mengetahui apa yang telah diamalkan dulu adalah khurafat. Majlis perkahwinan atau walimatul Urus bertujuan ingin meraikan pengantin dan ingin mewar-warkan bahasa pasangan ini telah dinikahkan supaya tidak timbul fitnah. Ia diadakan semata-mata mencari keberkatan dan keredhaan Allah SWT. Namun kekedang kita lupa matlamat asal kita hanya kerana mengikut adat dan kebiasaan.


Alhamdulillah pada 6/6/09 Sabtu lalu saya berjaya mengadakan Majlis Walimatul Urus adik perempuan saya tanpa ayah tersayang. Ayah telah pergi hampir 2 tahun yang lalu. Kini tanggungjawab ayah terletak pada saya. Sebagaimana dahulu sewaktu ayah mengahwinkan saya ayah buat cari Islamik kali ini saya meneruskan apa yang telah saya dan ayah lakukan dulu.


Malam berinai saya gantikan dengan bacaan Yasin Tahlil buat ayah dan saudara mara yang telah meninggal dunia. Selepas itu diadakan majlis Khatam Al-Quran oleh anak-anak murid Al-Quran Umie (ibu saya). Kemudian selepas Isyak ceramah agama yang menyentuh bagaimana pembentukkan anak-anak soleh yang disampaikan oleh sahabat saya Al-Fadhil Al-Ustaz Muhamad Jazlan Abdullah yang sering keluar di kaca TV dalam rancangan Motivasi Pagi, Al-Kuliyyah, Al-Hidayah dan Wanita Hari Ini TV3. Kebiasaannya selepas Isyak begini di kenduri tampat lain ada karaoke sampai lewat malam tapi malam ini saya buat perubahan saya isi dengan pengisian ilmu. Alhamdulillah ramai yang datang...makcik-makcik paling ramai yang khusyuk mendengar.






Sebenarnya kita yang menentukan apa yang kita nak dengan majlis perkahwinan kita. Ada yang mengatakan "tak apa...sekali seumur hidup"...."kita kata tak pe dosa sekali seumur hidup" marah pulak ....ya lah kalau yang seumur hidup sekali tu berdosa tak apa ke?Kita sebenarnya masih ada pengaruh-pengaruh agama Hindu dalam budaya kita itu yang menjadikan perkahwinan kita seolah-olah meniru budaya orang Hindu.

Cubalah kita ubah bersama-sama. Kalau sepuluh kenduri kahwin saya seorang sahaja yang boleh membuat perubahan bila masyarakat kita akan berubah.

Buanglah perkara-perkara khurafat dan yang lagha dalam kita mencari keredhaan Allah dengan majlis walimatul urus kita.

Saturday, May 2, 2009

PASAL BABI

Kita sekarang sedang digemparkan satu penyakit "Selsema Babi" yang menular hebat di Mexico, Amerika, Canada dan baru2 ini telah merebak ke negara Hongkong. Satu ketika dahulu kita pernah digemparkan dengan satu lagi penyakit yang berkaitan dengan babi iaitu "JE" yang berlaku di negara kita sendiri.
Ada 3 sebab atau hikmah kenapa babi ini diciptakan oleh Allah SWT dan letakkan di atas muka bumi ini ;
1. Petunjuk kepada manusia bahawa binatang itulah babi.
Setelah Allah SWT menerangkan babi di dalam beberapa ayat2 suci Al-Quran...tentang Allah mengharamkan memakan babi dan perumapaan sebilangan manusia tentang menyerupai peangai babi. Bila Allah menyebutkan tentang babi....Allah ciptakan babi supaya manusia dapat melihat sendiri mana satukah babi yang diharaman oleh Allah. Bayangkan kalau Allah tidak menciptakan babi tetapi mengharamkannya di dalam Al-Quran nescaya manusia akan tercari2 mana satu binatangkah yang dipanggil babi.
Orentalis barat membuat kekeliruan kepada umat Islam dengan dakwaannya bahawa babi sebenarnya tidak diharamkan oleh Allah. Kalaulah Allah mengharamkan babi kenapa Allah menciptanya. Ini adalah strategik untuk menjerumuskan umat Islam kepada suatu yang membawa kepada kebencian Allah.
2. Sebagai ujian kepada manusia.
Sebagaimana Allah menciptakan kejahatan dan kebaikan. Allah telah menciptakan kejahatan dan kebaikan sebagai ujian kepada manusia. Allah memberikan kepada kita kuasa untuk memilih salah satunya...namun Allah mengharamkan kita memilih kejahatan tetapi kenapa Allah menciptakannya. Kalau Allah ingin semua manusia melakukan kebaikan tidak perlulah diciptakan kejahatan namun Allah tetap menciptakan kejahatan sebagai ujian kepada kita manusia.
Begitu juga dengan babi..kenapa Allah menciptakannya sedangkan Allah mengharamkannya, ia adalah ujian kepada manusia.
3. Babi adalah bnatang yang diciptakan untuk menjalankan tugas memakan makanan yang kotor di atas muka bumi ini.
Setiap makhluk yang diciptakan di atas muka bumi ini mempunyai tugas dan tangungjawab masing2. Manusia contohnya tugasnya untuk mentadbir bumi selain membesarkan Allah dengan beribadah kepada-Nya. Matahari dan bulan ada tugas masing2. Begitu jugalah dengan binatang yang bernama babi tugasnya ialah membersihkan makanan atau apa sahaja yang kotor dengan cara memakannya.
Sebagaimana kita melihat ikan yang tugasnya memakan lumut dan kotoran di dalam akuarium..kalau di tempat saya dipanggil ikan majlis daerah...di sini dipanggil ikan bandaraya...ada juga yang memanggilnya ikan sampah. Lihat apa tugasnya ia hanya akan makan kotoran di dalam akuarium. Kalau kita memberikan makanan kepada ikan yang lain dengan makanan yang istimewa, semua ikan akan berebut-rebut memakannya tapi ikan tersebut tidak berebut tetapi selamba sahaja memakan kotoran di dasar akuarium.
Peliknya babi yang memakan kotoran dan seluruh badannya dipenuhi bakteria, kuman dan virus hasil dari sumber makanan yang kotor...manusia pula memakannya. Maka akan berpindahlah segala virus dan bakteria yang ada pada daging babi ke badan manusia. Sebab itulah Allah mengharamkan manusia memakan babi.
fikir2kan....
Teringat satu teka-teki " Kenapa anak babi jalan tunduk?" jawapannya "sebab anak babi malu bapak dia orang semua panggil babi" hihihhihihihih

Tuesday, April 14, 2009

Faedah Memahami Makna Al-Quran

Saya nak kongsi sesuatu yang berharga....

Baru-baru ini saya mengajar bahasa Arab di sebuah institusi kerajaan berpandukan modul Belajar Bahasa Arab Untuk Al-Quran (At-Tilawah)...seperti biasa seorang demi seorang akan menterjemahkan petikan ayat Al-Quran... tiba-tiba bila sampai giliran seorang kakak dia menjerit "Allah"... saya bertanya kenapa kak?...dia terjemahkan ayat yang dibaca kepada saya yang bermaksud " Allah telah menurunkan dari langit air maka dia mengeluarkan dengannya buah-buahan sebagai rezeki kepada kamu".... Ya Allah ustaz!...selama ni saya mengeluh kalau hujan, saya marah kalau hujan sebab baju yang dijemur tak kering, rupa-rupanya Allah turunkan hujan nak tumbuhkan buah-buahan untuk kita sebagai rezeki..."

Saya menambah " ada lagi teruk kak!....orang nak buat kenduri kahwin...siap panggil manusia yang bernama bomoh untuk lawan Allah....minta dia halau hujan" ....Astagfirullah al-Azim.. malam tadi satu berbual dengan seorang sahabat peguam...saya cerita sombongnya Jurutera Kapal Titanic dia kata " Tuhan pun tak boleh tenggelamkan kapal yang canggih ini" namun Allah maha berkuasa Titanic tenggelam dengan menlanggar iceberg sahaja...putus dua kapal yang canggih itu.... sahabat saya kata "ustaz perasan tak...kapal angkasa Amerika (Callenger) yang meletup sebaik sahaja dilancarkan.... makna callenger tu ialah melawan/pencabar.... sebenarnya dia nak cabar Allah SWT .....Allahuakbar!!! maha suci Allah

Kesimpulannya ialah ....Kalau kita ingin sesuatu contohnya minta majlis kahwin kita berjalan lancar bukan panggil bomoh hujan untuk alih atau tolak hujan ....hujan milik Allah, sebenarnya kita perlu solat hajat minta Allah tangguhkan hujan turun ditempat kita....Allah sebenarnya yang menggerakkan awan yang membawa hujan .....dan Allah telah merancang dan menentukan bumi mana akan ditimpa hujan....

Itulah faedah bila kita dapat memahami Al-Quran.... moga kita berlumba-lumba mempelajari Al-Quran

Saturday, March 28, 2009

CERAMAH MAULIDUR RASUL DI KOLEJ ANGGERIK UITM

Alhamdulillah pada hari Rabu 25.03.09 saya dijemput berceramah sempena Majlis Sambutan Maulidur Rasul SAW di Kolej Anggerik UiTM Shah Alam.

Majlis ini dihadiri oleh pelajar-pelajar puteri Kolej Anggerik, teringat semasa ceramah di Iskandariah Mesir yang semua pelajarnya terdiri dari pelajar perempuan. Kalau di Iskandariah dulu ingat lagi boleh berulang dari Kaherah yang jauhnya hampir 300 km. Bertolak petang dari Kaherah sampai di Iskandariah jam 8 malam terus ceramah dan kembali ke Kaherah jam 10 malam. Tapi bila agak malas untuk memenuhi jemputan ceramah yang agak jauh, teringat dulu di Mesir semua boleh, tak jadi malas.

Malam itu di UiTM, saya diberikan tajuk "Cinta Insan Teragung". Majlis ini adalah anjuran Institut Kefahaman Islam UiTM (CITU) telah dihadiri oleh para Pegawai Pembangunan Pelajar. Saya telah membawakan sejarah atau bukti bagaimana Rasulullah terlalu sayang kepada umatnya, apa yang buat saya terharu ialah terdapat beberapa pelajar menangis kerana tersentuh dengan ceramah saya yang menyingkap kisah Nabi SAW dalam memperjuangkan Islam demi umatnya.

Kali kedua berceramah di UiTM Shah Alam..... UiTM memang best.

Sunday, March 22, 2009

PERNIKAHAN ADIK PEREMPUANKU

Pada Hari Sabtu 21/03/2009 jam 2.30 petang di Masjid Temenggong Daing Abd. Rahman Benut, majlis akad nikah adik perempuanku Marliza binti Ramli bersama pasangannya Mohd. Shahrunnizan bin Suratmin berlangsung dengan lancar.

Apa yang menjadi sejarah buat diriku ialah inilah kali pertama aku menikahkan orang sebelum ini aku yang dinikahkan. Aku terpaksa memikul tanggung jawab yang ditinggalkan oleh Almarhum ayahku yang amat ku sayangi. Ini sebenarnya impian Almarhum ayahku untuk menikahkan sendiri anak perempuannya namun Allah menentukan segalanya...ayah pergi sebelum sempat menunaikan impiannya. Tanggung jawab dan amanat ayah telah ku laksanakan dengan sebaiknya, moga ayah tenang di sana. Aminnnnn.....

Alhamdulillah....pengalaman pertama menikahkan orang dan ini sebenarnya tanggung jawab yang besar sebab ia akan melibatkan kehidupan orang. Inilah amanah yang berat kerana menghalalkan apa yang diharamkan Allah sebelum dari ijab dan kabul ini. Makcik-makcik ku semua kata muka ku pucat mengalahkan pengantin... ye ke?Pucat sebab bedak tebal kot...atau cahaya lampu yang terang ....tapi sebenarnya tak berapa takut cuma tanggung jawab sebenarnya menyebabkan agak macam takut.....apa pun Alhamdulillah adik ku telah selamat diijab kabulkan dengan suaminya tepat jam 3.13 petang dengan 2 kali lafaz.

Sejurus upacara ijab kabul aku ke belakang memeluk umi, aku katakan padanya "Umi saya dah laksanakan impian ayah". Umi menangis sekuat hati sebab sedih sepatutnya ayah yang menikahkan iza...

Inilah salah satu coretan diariku yang aku rasa tak lupa sampai bila-bila. Bila dah pencen nanti aku nak mohon jadi naib Kadhi kampung aku lah ..... best jugak nikahkan orang.

Wednesday, March 18, 2009

CERAMAH MAULIDUR RASUL DI BANTING

Pada 15 Mac 2009 hari ahad yang lalu saya dijemput menyampaikan ceramah Maulidur Rasul di Surau Al-Ansor Taman Medan Jaya, Banting.

Hari tu hujan selebat-lebatnya sehingga banyak pokok tumbang. Saya keluar awal dalam pukul 6 ptg dari USJ, majlisnya bermual selepas Isyak....salah budget masa saya tersampai awal dalam jam 6.45 ptg jadi terpaksalah merayap dan lepak kat kereta.

Maghrib saya pun ke surau tersebut dan ketika itu Imam menjemput saya. Selepas solat Maghrib saya pun memulakan ceramah yang berkisar tentang Kalimah Syahadah, apa yang dimaksudkan dengan "Asyhadu"...kalau yang kita biasa lihat dikaca TV bila azan berkumandang ialah aku naik saksi...sebenarnya makna kalimah "ASyhadu" amat berat...ia membawa maksud "Kalau Allah ingin mencari saksi di kalangan manusia bahawa Tiada Tuhan melaikan Engkau Ya Allah....aku sanggup jadi saksi...begitu jugalah Asyhadu kedua kalau Allah ingin mencari saksi bahawa Muhammad itu pesuruhNya ...aku sanggup jadi saksi...persoalannya adakah kita benar kenal Allah dan RasulNya untuk menjadi saksi wajib mengenalinya.

Alhamdulillah...semua berjalan sebagaimana yang dirancangkan. Yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk hakikatnya dari Allah tetapi atas kejahilan ilmu saya yang cetek ini. Moga ada kebaikan di sama.

CERAMAH DI UiTM SHAH ALAM




CERAMAH SIFAT SOLAT NABI MENGIKUT PANDANGAN IMAM AS-SYAFIE

Pada 14 March 2009 (Sabtu) yang lalu, saya telah dijemput untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk Sifat Solat Nabi Mengikut Imam As-Syafie di Dewan Makan Kolej Delima UiTM Shah Alam.

Ceramah anjuran Pelajar-Pelajar Kuliah Perubatan UiTM dan Pengurusan Kolej Delima & Anggerik serta Seroja telah dihadiri lebih dari 100 orang peserta. Bermula jam 9.30 pagi dan berakhir jam 1.30 petang yang mengupas sifat solat Nabi SAW daripada Takbiratul Ihram sehingga Salam berdasarkan pandangan serta dalil-dalil yang dikumpulkan oleh Imam As-Syafie.

Ceramah ini yang kedua kalinya berceramah di hadapan pelajar-pelajar universiti, pertamanya di UM bersama pelajar-pelajar Asasi Sains UM. Agak teruji dengan soalan-soalan yang dikemukan namun atas pengalaman dan ilmu yang diceduk di Al-Azhar Alhamdulillah dapat menjawab semua soalan.









Ketika sedang menyampaikan ceramah berkaitan solat Nabi


Antara bakal doktor yang mengikuti ceramah di UiTM


Tak tahulah mereka khusyuk mendengar atau sebaliknya

Syeikh Fadley turut membantu