BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, March 18, 2009

CERAMAH MAULIDUR RASUL DI BANTING

Pada 15 Mac 2009 hari ahad yang lalu saya dijemput menyampaikan ceramah Maulidur Rasul di Surau Al-Ansor Taman Medan Jaya, Banting.

Hari tu hujan selebat-lebatnya sehingga banyak pokok tumbang. Saya keluar awal dalam pukul 6 ptg dari USJ, majlisnya bermual selepas Isyak....salah budget masa saya tersampai awal dalam jam 6.45 ptg jadi terpaksalah merayap dan lepak kat kereta.

Maghrib saya pun ke surau tersebut dan ketika itu Imam menjemput saya. Selepas solat Maghrib saya pun memulakan ceramah yang berkisar tentang Kalimah Syahadah, apa yang dimaksudkan dengan "Asyhadu"...kalau yang kita biasa lihat dikaca TV bila azan berkumandang ialah aku naik saksi...sebenarnya makna kalimah "ASyhadu" amat berat...ia membawa maksud "Kalau Allah ingin mencari saksi di kalangan manusia bahawa Tiada Tuhan melaikan Engkau Ya Allah....aku sanggup jadi saksi...begitu jugalah Asyhadu kedua kalau Allah ingin mencari saksi bahawa Muhammad itu pesuruhNya ...aku sanggup jadi saksi...persoalannya adakah kita benar kenal Allah dan RasulNya untuk menjadi saksi wajib mengenalinya.

Alhamdulillah...semua berjalan sebagaimana yang dirancangkan. Yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk hakikatnya dari Allah tetapi atas kejahilan ilmu saya yang cetek ini. Moga ada kebaikan di sama.

1 comments:

ibnu_maulub said...

salam ustaz...
perh.... mantop...;p
tahniah ustaz...
wslm....