BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, June 30, 2010

Hari yang ke 7 di Madinah

Alhamdulillah hari ini hari yang ke 7 di Madinah Al-Munawwarah. Banyak dah tempat yang dilawati antaranya Masjid Quba', Qiblatain, Uhud, Ladang kurma dan macam2 lagi....

Antara yang menyentuh ialah Muzium Media Madinah yang terletak tidak jauh dari Masjid Nabawi. Muzium ini sebenarnya adalah inisiatif seorang yang berbangsa Arab namanya Dr. Khalid yang mengeluarkan modal sendiri untuk membina muzium ini.

Di sini banyak gambar2 asal masjid2 di sekitar Madinah antaranya masjid Nabawi yang asal yang dibuat oleh Baginda SAW...replika bagaimana asal usul pembinaanya serta graf penambahan dan perluasan masjid.

Sayangnya, orang di sini khususnya pemerintah di sini terlalu kerana nak mempertahankan pegangannya maka sanggup menghapuskan sejarah terpenting umat Islam. Sepatutnya jika ingin membuat peluasan kekalkanlah bangunan asal masjid tersebut. Apa yang kita ziarahi sekarang adalah masjid moden cuma melawat tapak sahajalah. Terkadang melihat gelagat jemaah dari iran yang agak taasub sehingga mencium pintu masjid masjid Quba' dan masjid Qiblatain, sedang sama sahaja kalau mereka mencium pintu masjid di negara mereka. Masjid yang ada sekarang adalah masjid yang dibina dizaman moden ini...

Walaupun mereka tidak sayang kepada nilai sejaran yang ada, biarlah kita sekurang2nya fahamilah sejarah Islam. Ajarkanlah anak2 kita tentang sejarah biar tersemat di dalam dada anak kita rasa cinta terhadap Islam dengan memahami sejarah yang betul.

Ayuh mari kita pelajari sejarah Islam dan menghayatinya....

Sekadar itu perkongsian untuk anda dari saya di bumi Nabi SAW.

Al-Jauhari
Hotel Dalah Taibah,
Madinah Al-Munawwarah
9.37 pagi (saudi)

0 comments: