BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, March 17, 2010

Majlis Perasmian Muzakarah Haji

Majlis Perasmian oleh Dato Seri Mejar General Hj. Jamil Khir Baharom (Menteri Di Jabatan Perdana Menteri).

Kami pada pagi diarahkan untuk memakai pakaian Baju Melayu Bersampin untuk majlis Perasmian hari ini.

Sebelum itu satu pembentangan kertas kerja oleh Ustaz Dr. Uthman Al-Muhammadi bertajuk “Kerohanian dalam Ibadah Haji” yang membincangkan perjalanan Rabbani seorang hamba menuju Tuhannya dengan melaksanakan ibadah haji.

Majlis Perasmian di sempurnakan oleh Dato’ Seri Hj. Jamil Khir Baharom tepat jam 10.30 pagi selanjut selepas itu pelacaran DVD Panduan Ibadah Haji oleh TH dilancarkan.

Para wartawan sibuk dengan kameranya ketika itu dan terselit wajah saya besar terpampang di kaca TV pada berita Nasional Jam 8.00 malam TV1 dan saya dapat menonton wajah sendiri di dalam berita jam 11 malam TV 1.

Selepas perasmian satu kertas kerja dibentangkan oleh Dato’ Fadhil Ahmad (Ahli Penasihat Ibadah Haji TH) yang bertajuk “Wakalah Haji dan Umrah, Qurban serta permasalahannya”. Ia membincangkan masalah Badal Haji dan Umrah serta Qurban secara detail dan padat dengan soalan2 berbangkit, masalah hukum dan sebagainya.

Pada waktu malam jam 8.30 malam satu lagi kertas kerja dibentangkan oleh SS Dato’ Ahmad bin Hasan (Pengerusi Penasihat Ibadah Haji TH) yang bertajuk “ BAik Buruk Petugas Haji Yang Tidak Melaksanakan Haji Semasa Bertugas Di Tanah Suci”. Kertas kerja ini membincangakn pro dan kontra petugas TH melaksanakan ibadah Haji ketika bertugas.

Majlis berehat jam 10.30 malam dan balik ke Hotel ….terbongkang keletihan.


Al-Jauhari.



0 comments: