BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, October 21, 2009

Jawapan kepada Persoalan

Jundu Muslimin: Salam ustaz... yang manakah perlu diutamakan terlibih dahulu antara TAUHID dan KHILAFAH... Dan apakan pandangan ustaz berkaitan Hizbut Tahrir? Harap ustaz dapat displaykan soalan saya ni dengan segera

TAUHID YANG PERLU DIDAHULUKAN...INI MENGAMBIL PENGAJARAN DARI QISAH PERMULAAN ISLAM DI MEKAH. NABI SAW TERLEBIH DAHULU MEMBINA KETAUHIDAN ATAUPUN AQIDAH SEBELUM MENUBUHKAN KHILAFAH ISLAMIAH DI MADINAH.

DALAM AL-QURAN JUGA 86 SURAH DARI 114 SURAH MENCERITAKAN TENTANG AQIDAH DAN KETAUHIDAN BERBANDING SYARIAT HANYA 28 SURAH...

BAGAIMANA KHILAFAH HENDAK DITEGAKKAN TANPA AQIDAH DAN TAUHID YANG KUAT. KERANA KHILAFAH HENDAKLAH DIBINA DI ATAS KETAUHIDAN YANG MANTAP JIKA TIDAK AKAN LAHIRLAH KERAJAAN YANG SEKULAR.

BERKENAAN HIZBU TAHRIR SAYA HANYA MEMPUNYAI MAKLUMAT YANG SIKIT.. INSYA ALLAH AKAN SAYA CUBA JAWAB DI MASA AKAN DATANG... CUMA HIZBUZ TAHRIR INI ADALAH PECAHAN DARI PAS DAN MERUPAKAN ORANG2 YANG KECEWA DI DALAM PAS DENGAN SIKAP PAS YANG DIPLOMASI SEOLAH-OLAH MENGIKUT RENTAK POLITIK DEMOKRASI YANG TIDAK ADA DALAM ISLAM.

Tuesday, October 13, 2009

Jawapan kepada persoalan

norsabrina talib: salam ustaz, apa hukumnya lelaki memakai gelang? bukan gelang emas, cuma gelang2 jed atau manik. tiada sebab utk kesihatan, hanya suka2. boleh ke ustaz?

Gelang sama ada besi ,jed atau manik2 ...hukumnya haram kerana ia menyerupai perempuan...Gelang adalah perhiasan bagi kaum perempuan.....kalau untuk kesihatan pun ada perbahasannya jika ada tempat lain yang boleh dipakai gelang tersebut contohnya di lengan atas siku atau di bahu jadi hukum pakainya di pergelangan tangan sebagai gelang pun jatuh hukum haram... ini lagi kan hanya untuk suka2..

Allahu a'lam

Thursday, October 8, 2009

JAWAPAN KEPADA PERSOALAN

suumu: Dan apa hukumnya jika kita masih belum mandi hadas besar dan berniat puasa sunat. dan selepas subuh baru kita mandi wajib? adakah sah puasa sunat berkenaan. Terima Kasih.
7 Oct 09, 15:34

PUASANYA SAH CUMA KITA DIGALAKKAN MENYEGERAKAN MANDI WAJIB

suumu: Ustaz, apa hukumnya jika jemaah dimasjid bersalaman semasa selepas solat berjemaah (yg tersusun utk salam semua) tetapi masih ada jemaah yg masih bersolat dihadapan mereka semua? bukankah berdosa ?

HUKUM BERSALAMAN ADALAH SUNNAH. DAN HUKUM LALU DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG BERSOLAT ADALAH BERDOSA... NABI SAW LEBIH RELA MENUNGGU 40 TAHUN DARIPADA BAGINDA MELALUI DI HADAPAN ORANG YANG BERSOLAT...NAMUN JIKA ADA SEMPADAN CONTOHNYA SEJADAH ATAU SESUATU YANG DILETAKKAN DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG SOLAT DIBOLEHKAN LALU DI HADAPAN ORANG YANG SEDANG SOLAT.

Sunday, October 4, 2009

Kejutan di Kuliah Subuh

Pada pagi sabtu yang lepas saya menyampaikan Kuliah Minggguan saya di Surau Al-Madaniah USJ 18 Subang Jaya, ini merupakan kuliah mingguan saya. Setelah lama bercuti sepanjang bulan Ramadhan yang lalu pagi tersebut sambungan kelas lalu.

Lebih kurang 10 minit saya memulakan kuliah saya tiba2 datang seorang lelaki berbangsa cina berseluar pendek diluar surau mengangkat tangan kepada saya yang sedang berkata2, saya pun membalasnya dengan senyuman.

Pada mulanya saya agak terkejut kerana telahan pertama saya ialah mungkin dia tidak berpuas hati dengan apa yang saya perkatakan sebab di awal kuliah saya memulakan dengan menyentuh tentang agama kristian. Pada anggapan saya dia marah kerana memperkatakan agamanya. Saya agak terganggu dan mula gagap bukan takut tapi menunggu apa tindakan beliau seterusnya.

Tiba2 dia masuk ke dalam surau dan duduk di dalam ruang solat dengan berseluar pendek. Dengan khusyuk mendengar apa yang saya perkatakan kekadang mengangguk seolah2 mendengar dnegan teliti. Kecoh jawatankuasa surau terkejut sebab seorang yang bukan Islam masuk ke dalam kawasan ibadah suci orang Islam. Tindakan bijak S/U Surau mengambil kain dan menyuruhnya memakai kain tersebut. Dia pun memakainya dan terus mendengar dengan khusyuk.

Rupa2nya dia sedang mendalami agama Islam. Dia duduk mendengar kuliah saya itu sebenarnya ikhlas mendalami Islam.

Setelah selesai kuliah saya menemuinya dan bersalaman dengannya. Dia memuji saya "Good Speech" katanya. Saya mengucapkan tahniah kepadanya.

Alhamdulillah saya doakan dia akan memeluk agama suci ini. Moga Allah membuka pintu hatinya untuk menerima hidayah Allah.



Al-Faqir Ila Allah,

Al-Jauhari
3.50 pm
Shah Alam.