BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, August 30, 2009

Bulan Ramadhan bukan sahaja bulan puasa

Pada pagi Ahad semalam saya dijemput untuk menyampaikan kuliah subuh di Masjid Imam At-Tirmizi Jln. Klang Lama Kuala Lumpur. Saya dijemput oleh Ust. Zulkifli yang juga Imam masjid tersebut.

Mereka minta saya bawakan tajuk yang berkaitan dengan Ramadhan dan saya mulakan kuliah ini dengan membawakan antara kesilapan kita dalam menggunakan perkataan Arab tertapi disalah ertikan atau tidak mengambil makna sebenar apa yang dituntut melalui kalimah tersebut.

Pagi itu saya bawakan kalimah Ramadhan yang berasal dari RAMADHA yang bererti panas terik dan membakar. Orang2 arab dahulu menamakan bulan ini dengan bulan ramadhan kerana kebiasaannya pada bulan ini mereka tidak mampu berjalan tanpa menggunakan selipar atau alas kaki akibat kepanasan yang membakar. Namun dari kaca mata Islam pula ramadhan yang bermakna membakar ia sebenarnya hadir untuk membakar dosa2 manusia yang telah lalu sebagaimana yang dikuatkan melalui hadith Nabi SAW " Barang siapa yang berpuasa di dalam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan sungguh2 akan diampurkan dosanya yang telah lalu. Jadi Ramadhan datang untuk membakar dosa2 manusia.

Kalimah ke-2 ialah Ibadah ia berasal dari perkataan ABADA yang terbit juga darinya perkataan ABDUN yang membawa makna PERHAMBAAN. Sebenarnya ibadah yang kita laksanakan samada ibadah puasa, solat dan sebagainya adalah satu proses pembuktian atau perhambaan dengan Allah SWT. Jika kita memahami konsep ibadah ini sebagai perhambaan kepada Allah kita akan takut dan rendah diri bila berhadapan dengan Allah dalam sesebuah ibadah. Apa yang menyedihkan kekadang kita tidak meletakkan diri kita sebagai hamba yang sedang memperhambakan diri kepada Allah. Orang lelakinya kekadang hanya memakai kain sarung yang diikat di atas pusat tanpa berbaju melaksanakan solat kepada Allah. Bagaimana seorang hamba tidak hormat kepada tuannya (Allah) sedangkan semasa di pejabat dialah yang paling bergaya dengan tali leher dan kot sebab malu berhadapan dengan bosnya.

Kemudian saya bawakan kepada mereka tentang bulan Ramadhan yang hanya dianggap sebagai bulan puasa. Ini satu kesilapan besar bagi kita umat Islam yang menganggap bulan ramadhan hanya bulan nyang dituntut kita berpuasa.

Bulan Ramadhan sebenarnya bukan bulan puasa sahaja malah ia juga bulan.....

1. Bulan Puasa

2. Bulan Solat
- Ini kerana ibadah solat Tarawih hanya ada pada bulan Ramadhan. Bulan dimana
solat2 sunat diganjari dengan pahala sebagai amalan wajib.

3. Bulan Melatih Nafsu
- Pada bulan ini syaitan2 diikat oleh Allah dari menganggu dan mengoda manusia. Oleh itu bulan ini adalah peluang kita untuk melatih nafsu dari bermaharajalela moga2 bila keluar dari Ramadhan kita memiliki nafsu yang terdidik dan baik.

4. Bulan Sedekah, Infaq dan Zakat
- Bulan dimana diwajibkan bagi setiap individu muslim melaksanakan ibadah zakat fitrah. Bulan ini juga dituntut untuk memperbanyakkan sedekah dan memberi makan kepada orang2 miskin dan orang yang berpuasa.

5. Bulan Al-Quran
- Bulan ramadhan adalah bulan yang diturunkan Al-Quran padanya sebagaimana yang kita sambut pada 17 Ramadhan yang dikenali sebagai Nuzul Al-Quran. Apa yang dituntut ialah dibulan ini pembacaan Al-Quran yang banyak.

6. Bulan mencari belakan
- Bulan dimana segala amalan kita akan dilipat gandakan oleh Allah sebagai bekalan kita menuju kepada-Nya di padang Mahsyar kelak.

7. Bulan Pengampunan
- Banyak hadith2 yang menyebut bahawa akan diampunkan dosa yang telah lalu dan juga bulan Ramadhan ini awalnya terdapat rahmat kasih sayang Allah, pertengahannya keampunan dari Allah dan akhirnya pembebasan dari api neraka.


Saya bawakan sedikit dari kupasan yang berikan kepada mereka untuk sama2 kita berkongsi ilmu pengetahuan.

Kuliah saya berlangsung selama hampir 1jam 20 minit lamanya. Moga ada kebaikan di sana .



Al-Fakir Ila Allah,

Al-Jauhari
Subang Jaya.
2.30pm

Wednesday, August 26, 2009

Syamail Muhamadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW - Hadith Ke-3

Kubbah Hijau dimana dibawahnya terdapat makan Rasulullah



Al-Bara' bin Azib r.a meriwayatkan :


Bentuk tubuh badan Rasulullah sederhana. Bahagian badan di antara kedua bahunya lebar. rambutnya lebat, hujung rambutnya menyentuh anak telinga. Baginda memiliki baju berwarna merah, saya belum pernah melihat seseorang yang lebih tampan daripada baginda SAW.


(Dikeluarkan oleh At-Tarmizi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad)



Syarah Hadith


- Rasulullah mempunyai dada yang bidang dan lebar. Badan baginda sasa sehingga orang tidak dapat menjatuhkan baginda dengan mudah.


- Rambut baginda lebat dan mengikut riwayat bahawa bahagian tepinya panjang sehingga menyentuh anak telinga (1/2 telinga) dan bahagian belakangnya menyentuh bahu. (akan dibahas di dalam bab rambut Rasulullah SAW)


-Rasulullah mempunyai baju berwarna merah yang apabila dipakai akan menampakkan kecantikkan baginda SAW dan tidak dapat ditandingi oleh sesiapa walaupun mereka memakai baju berwarna merah. (akan dibahas lebih panjang dalam bab pakaian Nabi SAW)

Tuesday, August 25, 2009

KUANTITI ATAU KUALITI???


KUALITI ATAU KUANTITI?

Bulan Ramadhan adalah bulan ibadah. Seluruh masjid berlumba2 untuk menganjurkan solat tarawih. Ada yang melakukan solat tarawih 8 rakaat dan diselangi dengan tazkirah, ada juga yang melakukan 20 rakaat, ada yang melantik imam hafiz untuk menghatamkan 1 juzuk satu malam malah ada juga yang hanya membaca 3-4 ayat atau surah2 lazim sahaja.

Persoalannya, mana yang labih baik? Kalau mengikut dasarnya memanglah yang buat 20 rakaat dan 1 juzuk semalam dengan imam hafiz itu yang paling baik…..namun bagaimana kualiti khusyuknya. Adakah hanya mementingkan kuantiti berbanding kualitinya.

Baru2 ini saya balik kampung menyambut awal puasa bersama ibu tersayang. Saya tidak bersolat tarawih di masjid kampung tetapi saya bersolat di masjid yang agak jauh sedikit dari kampung. Bila balik rumah semua mengeluh “panjangnya imam baca” pukul 11 baru habis solat tarawih 20 rakaat dicampur dengan witir 3 rakaat.

Malam esoknya saya buat majlis buka puasa, saya jemputlah saudara mara dan jiran2…tajuk perbincangan sebelum menantikan buka puasa ialah tentang panjangnya solat tarawih di masjid. Setahu saya memang masjid kita nih tak pernah buat panjang2 imamnya ialah imam tua atau imam kerajaan yang sudah faham dengan orang2 kampung. Namun kali ini mungkin pentadbiran masjid nak buat kelainan dengan melantik imam dari kalangan al-hafiz yang muda2 dan bacaannya sejuzuk semalam.

Orang kampung agak fobia nak pergi solat tarawih di masjid kerana takut habis lambat dan ramai yang pergi dan sudah merancang untuk buat 8 rakaat sahaja. Saya pun malam itu selepas majlis berbuka puasa pergi ke masjid nak solat tarawih disamping itu nak memastikan betul ke solatnya panjang. Bila saya solat malam itu berbeza pulak dengan kata2 orang yang katanya panjang. Malam itu imam hanya membaca 2-3 ayat sahaja serakaat. Anggapan saya bahawa orang kampung dah ada yang komplin kot…. Sebab itu pentadbiran masjid tukar semula kepada tradisi lama.

Pada tajuk yang lalu saya telah bawakan sunnah dan hikmah imam menoleh ke belakang. Sebenarnya inilah tujuannya, supaya kita dapat lihat siapa di belakang kita sewaktu mengimami solat.

Di belakang kita ada orang2 tua yang sudah uzur dan kebanyakkan yang rajin pergi solat ialah wanita yang berumur jadi mereka semua tidak mampu untuk berdiri lama dan menghayati bacaan yang panjang2. Lalu yang terjadi ialah mereka sudah hilang kekhusyukkan di dalam solat kerana menahan lutut dan kaki yang sakit.

Pada pendapat saya ialah lebih baik kita melaksanakan solat tarawih semampu makmum kita kerana tarawih pun berasal dari perkataan RAAHA ISTIRAAHA yang bermaksud rehat. Oleh itu solat ini mestilah dibuat dalam keadaan rehat bukan dalam keaadan yang menyakitkan dan membebankan.

Bulan Ramadhan adalah bulan diturunkan Al-Quran di dalamnya. Jadi tuntutannya ialah kita memperbanyakkan bacaan kita di siang hari dan malam hari bukan di dalam solat tarawih.

Solat tarawih janganlah terlalu panjang bacaan dan perbuatannya kerana dia akan kehilangan kualiti dan lari dari maksud asal. Dan apabila kita memendekkan bacaan dan perbuatannya hendaklah kita membaca ayat2 dan berhenti pada kepala2 ayat bukan membaca Al-fatehah dengan satu nafas dan surah Al-Ikhlas senafas…..ini yang menjadi kesilapan besar masyarakat kita. Dahlah solat dipendekkan, bacaan pulak dibaca dengan laju tanpa menjaga makhraj dan hukum tajwidnya.

Kesimpulannya…. Solat yang panjang dan bacaan yang panjang tetapi dibaca dengan makhraj serta tajwid yang betul adalah jauh lebih baik dari solat yang pendek… tetapi jikan solat yang panjang berlaku sebaliknya bererti solat yang pendek dengan bacaan yang baik serta bertajwid adalah lebih baik kerana yang dipersoalkan ialah kualiti bukan kuantiti.

Al-fakir ila Allah..

Al-Jauhari

12.05 am

Subang Jaya.



Monday, August 24, 2009

SUNNAH DAN HIKMAH IMAM MENOLEH KE BELAKANG

Seseorang imam disunatkan menoleh kebelakang apabila ingin memulakan solat. Ini berdasarkan perbuatan Nabi SAW menoleh ke belakang atau menghadap makmum sebelum baginda mengimami solat tersebut.

Terdapat 3 tujuan baginda SAW menoleh ke belakang ialah :

1. Memastikan saf diluruskan.
2. Melihat keadaan makmun jika terdapat orang tua, kanak2, wanita yang
mengandung dan orang asing yang singgah solat.
3. Memberi isyarat kepada muazzin untuk melaungkan iqamah.


Penjelasan

1. Imam dituntut untuk memastikan samada saf lurus atau tidak. Ini kerana keutamaan saf diluruskan kerana salah satu dari kesempurnaan solat. Juga disebut dalam satu riwayat antara punca kekalahan tentera Islam tewas di dalam peperangan Uhud adalah kerana mereka tidak menjaga kelurusan saf mereka. Oleh itu Imam perlu memastikan kelurusan saf sebelum memulakan solat dengan berkata “ Luruskan Saf “.

2. Imam mesti memastikan bahawa yang menjadi makmum selesa bersolat di belakangnya. Tidaklah nanti dikatakan sebagai imam syok sendiri. Imam perlu mengenali pengikutnya kerana dia sedang memimpin sekumpulan manusia yang ingin beribadah kepada Allah. Kalau terdapat orang tua yang biasa mengikuti solatnya yang panjang maka bolehlah dia memanjangkan solatnya atau tidak terdapat orang yang singgah solat dimasjidnya yang dalam keadaan tergesa2 untu solat. Baginda menoleh ke belakang adalah untuk memastikan siapa yang pimpin ketika solat.

Baginda pernah diriwayatkan memendekkan solatnya kerana mendengar kanak-kanak menangis di belakang. Sebagaimana yang disebut di dalam hadith Nabi SAW :

Sesungguhnya aku memasuki solat dan aku bercadang untuk memanjangkannya (bacaannya). Maka aku telah terdengar tangisan kanak2 maka aku memendekkannya.
(Dikeluarkan oleh Muslim)

Diriwayatkan Nabi SAW hanya membaca surah Al-Ikhlas ketika itu. Baginda juga akan memendekkan solatnya dari sudut perbuatannya dan bacaan ketika mana di belakang Nabi yang bersolat adalah orang2 tua yang uzur, wanita yang mengandung dan orang yang mempunyai urusan dan tergesa2 dengan urusannya. Ini kerana ditakuti mereka2 itu tidak dapat khusyuk kerana samada menahan kesakitan atau mengejar masa.

(AKAN DIBINCANGKAN PERSOALAN BERKENAAN SOLAT TARAWIH SESETENGAH MASJID YANG BACAANNYA TERLALU PANJANG)

3. Para muezzin tidak boleh melaungkan iqamah tanpa izin Imam. Sebagaimana baginda SAW menoleh ke belakang untuk memberikan isyarat kepada Bilal untuk memberikan keizinan mengumandangkan iqamah.

Iqamah sebenarnya dilaungkan bila mana semua makmum telah berdiri dan beratur dengan meluruskan saf. Bila semua telah diluruskan barulah muezzin boleh melaungkan iqamah. Ini kerana asal perkataan iqamah ialah QAAMA bermaksud baangun atau berdiri.

Disebut di dalam kitab AKHTA’ UL MUSOLLIN karangan Muhamad Sadiq Al-Minsyawi, antara kesalahan orang2 yang solat dalam bab iqamah ialah :

1. Muazzin tidak meminta kebenaran imam untuk mengumadangkan iqamah.
2. Iqamah dilaungkan ketika mana mereka2 sedang berjalan menuju saf.


Jesteru itu, sunnah bagi Imam menoleh ke belakang melihat makmumnya.

Thursday, August 20, 2009

Syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW -2

Saidina Ali bin Abi Talib meriwayatkan :

Fizikal Nabi SAW tidak terlalu tinggi dan tidak rendah. Beliau mempunyai tapak tangan dan tapak kaki yang tebal berisi. Kepala baginda besar dan ruas sendi2nya besar manakala bulu dadanya tumbuh sehingga ke pusatnya. Ketika beliau berjalan tubuhnya bergoyang seperti sedang menuruni anak bukit. Saya belum pernah melihat seorang pun yang sama dengan beliau baik sebelum ini mahupun selepas beliau wafat.

Dikeluarkan oleh At-Tarmizi dan Hakim (sahih).

Syarah Hadith

- Badan Nabi SAW berisi tidak terlalu gemuk dan tidak juga tidak terlalu kurus (akan diterangkan di dalam hadith yang akan datang)

- Kepala Nabi besar sesuai dengan tubuhnya yang besar.

- Ruas sendi dan jari jemarinya luas.

- Nabi berjalan laju tetapi tidak terlalu laju seperti mengejar sesuatu tetapi tidak terlalu perlahan sebagaimana perlahannya orang Melayu berjalan (lenggang).

-Nabi berjalan menekan kaki kirinya sebab itu badannya bergoyang jika berjalan sebagaimana disebutkan di dalam riwayat yang lain.

-Kesimpulan Nabi SAW ialah beliau memiliki tubuh badan yang sasa dan cantik.


bersambung......


Al-Jauhari
8.21 pm
Subang Jaya.

Wednesday, August 19, 2009

Syamail Muhammadiah : Bentuk Tubuh Badan Rasulullah SAW

Daripada Anas bin Malik r.a meriwayatkan :

Adalah bentuk tubuh badan Rasulullah itu tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Kulit Baginda tidak terlalu putih dan tidak terlalu hitam. Rambut Baginda tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus. Allah SWT mengutus beliau sebagai rasul ketika beliau berusia memasuki empat puluh tahun . Baginda tinggal di Makkah selama sepuluh tahun di Madinah sepuluh tahun. Baginda wafat ketika umurnya enam puluh tahun sementara dirambut dan di janggutnya tidak melebihi dua puluh helai rambut yang berwarna putih (uban).

Dikeluarkan oleh At-Tarmizi, Bukhari, Muslim dan Ahmad.

Syarah Hadith

- Perawi menggenapkan jumlah kerana fokus hadith ini ialah bentuk tubuh badan Nabi SAW. Banyak hadith lain yang lebih kuat berkenaan bahawa Nabi tinggal di Makkah selama 13 tahun dan wafat ketika umurnya 63 tahun.

- Ketinggian Nabi sederhana tidak terlalu tinggi di kalangan orang rendah dan tidak terlalu rendah di kalangan orang tinggi.

-Rambut Nabi ikal bergelombang sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh Saidina Ali kwjh.

- Kulit Nabi tidak terlalu putih seperti orang eropah dan tidak terlalu hitam seperti orang Afrika disebutkan dalam hadith lain sebagai (Asmar) iaitu hitam manis.


bersambung......

Tuesday, August 18, 2009

Ruh Kita Berbuka Di Ramadhan

Melihat kepada tajuk mesti kita pelik mengapa pula kita berpuasa ruh kita berbuka di bulan Ramadhan.

Pertamanya samada kita telah maklum atau baru maklum bahawa kita sebenarnya terbina dari 2 unsur iaitu Ruh dan Jasad. Ruh kita memerlukan makanan yang tertentu sebagai mana jasad kita memerlukan makanan.

Ruh memerlukan makanan dengan zikir2, ayat2 suci Al-quran dan kalimah Tahmid, Tasbih serta Takbir. Sebagaimana jasad memerlukan nasi, air dan udara.

Selama setahun kita mendahulukan atau memberi peluang kepada jasad kita menikmati makanan yang banyak dan lazat. Kini peluang ruh kita pula mendapatkan makanan dengan ibadah puasa, solat serta zikir kita ditambah dengan pembacaan Al-Quran di sepanjang bulan Ramadhan.

Mungkin di luar Ramadhan kita jarang sekali memberi makan ruh kita kerana sibuk melayan jasad kita dengan makanan yang banyak. Hakikat jasad kita mungkin gemuk berisi dengan daging yang pejal namun ruh kita kurus kering tanpa vitamin dan zat. Kita rehatkan jasad kita sepanjang sebulan Ramadhan dan kita berikan kesempatan kepada ruh kita untuk makan sepuas2nya di bulan di mana jasad tidak makan. Agar bila kita keluar dari Ramadhan Jasad dan Ruh kita sama2 sihat dan sama2 kuat...barulah kita bersemangat untuk terus beribadah kepada Allah di bulan2 berikutnya.

Jangan kita nafikan hak ruh kita.....jangan kita curi2 makanan ruh kita....biarkan dia berbuka, masa kita pula berpuasa kerana kita ada 11 bulan untuk berbuka namun sesekali dituntut juga untuk berpuasa sekurang2nya isnin dan khamis.

Selamat makan Ruh......

Selamat berpuasa Jasad......



Al-Faqir Ila Allah

Al-Jauhari
10.47 am
Subang Jaya.

Ramadhan "Pembakar Dosa"

Saban tahun kita menemui Ramadhan Al-Mubarak namun kita tidak mengejarnya atau tidak memanfaatkan dengan sebaiknya bulan yang penuh barakah ini.

Sesetengah kita seorang bulan Ramadhan ini sama sahaja dengan bulan yang lain cuma bezanya di siangnya kita berpuasa. Malah ada yang langsung tidak menghiraukannnya sebab mereka memang tidak pernah berpuasa.

Di kesempatan ini saya ingin berkongsi maklumat dengan anda semua tentang apa sebenarnya pengertian Ramadhan dan tuntutannya berpandukan erti Ramadhan.

Ramadhan bermaksud panas membakar, di sisi orang2 Arab pada bulan ini akan berlaku kemarau yang dahsyat dan kepanasan yang melampau sehingga mereka tidak boleh berjalan tanpa menggunakan selipar. Namun dari sudut agama Islam, Ramadhan di datangkan oleh Allah adalah untuk membakar dosa2 manusia yang telah lalu.

Setelah setahun kita sering melakukan dosa kepada Allah tibanya Ramadhan sebagai penghapus dosa yang telah dilakukan. Oleh sebab itulah Malaikat Jibril a.s datang kepada Nabi SAW ketika mana Baginda melangkah ke tangga pertama untuk naik mimbar berkhutbah dengan berkata kepada Nabi SAW "Celakalah bagi sesiapa yang datangnya Ramadhan tetapi tidak dapat pengampunan dengan Ramadhan....Katakan Amin Ya Muhammad". Nabi enggan untuk mengaminkan kerana sayang kepada umatnya namun baginda akur sebab ini perintah Allah SWT....lalu Nabi aminkan (bermaksud Perkenankanlah).

Oleh itu Ramadhan datang kepada kita sebagai pembakar kepada dosa kita yang telah lalu, sebagaimana hadith Nabi yang bermaksud " Sesiapa yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan serta bersungguh2 maka Allah akan mengampunkan dosanya yang telah lalu ".

Keistimewaan tersebut merupakan sebahagian dari keistimewaan yang Allah telah berikan kepada nabi-Nya Muhammad SAW iaitu "Telah diampunkan dosamu (Muhammad) yang telah lalu dan akan datang". Kita hanya diberikan pengampunan dosa yang telah lalu sebab kita manusia biasa yang sering melakukan dosa kepada-Nya. Namun pintu taubat masih terbuka.

Marilah kita sama2 memenuhi tuntutan bulan Ramadhan dengan melakukan puasa, solat tarawih, tahajjud dan memperbanyakkan taubat kepada-Nya, mudah2an akan mendapat pengampuanan oleh Allah SWT.


Al-Fakir ila Allah
Al-Jauhari
10.32 am
Subang Jaya.

Blogku berwajah baru

Buat sahabat yang kerap buka blog saya nih...sian asyik tengok blog ni tak berubah2 dan tak upgrade...sebenarnya bukan apa... ada sedikit kemalasan sebab baju bognya tak bertukar2.

Jadi... semalam saya kerjakan blog ni nak cari layout yang sesuai dan cantik ..banyak yang cantik tapi tak boleh masuk.lalu inilah yang berjaya ditukar..harap terimalah seadanya apa yang penting ialah isinya...

Untuk makluman awal... saya akan cuba penuhkan blog ini dengan fakta2 serta hadith2 sahih berkaitan dengan keperibadian Nabi SAW yang Insya Allah akan saya nukilkan dari Kitab Syamail Muhamadiah karangan Imam At-Tirmizi.

Kalau anda ingin mengikuti pengajian kitab Syamail Muhamadiah ini sebenarnya saya ada kuliah maghrib dan subuh mingguan di Masjid Al-Amin Seksyen 17 Shah Alam, Surau Al-Madaniah USJ 18 dan Surau Baitur Rahman di Seksyen 9 Putra Height.

Al-Jauhari
12.23 am
Subang Jaya.