BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, May 2, 2009

PASAL BABI

Kita sekarang sedang digemparkan satu penyakit "Selsema Babi" yang menular hebat di Mexico, Amerika, Canada dan baru2 ini telah merebak ke negara Hongkong. Satu ketika dahulu kita pernah digemparkan dengan satu lagi penyakit yang berkaitan dengan babi iaitu "JE" yang berlaku di negara kita sendiri.
Ada 3 sebab atau hikmah kenapa babi ini diciptakan oleh Allah SWT dan letakkan di atas muka bumi ini ;
1. Petunjuk kepada manusia bahawa binatang itulah babi.
Setelah Allah SWT menerangkan babi di dalam beberapa ayat2 suci Al-Quran...tentang Allah mengharamkan memakan babi dan perumapaan sebilangan manusia tentang menyerupai peangai babi. Bila Allah menyebutkan tentang babi....Allah ciptakan babi supaya manusia dapat melihat sendiri mana satukah babi yang diharaman oleh Allah. Bayangkan kalau Allah tidak menciptakan babi tetapi mengharamkannya di dalam Al-Quran nescaya manusia akan tercari2 mana satu binatangkah yang dipanggil babi.
Orentalis barat membuat kekeliruan kepada umat Islam dengan dakwaannya bahawa babi sebenarnya tidak diharamkan oleh Allah. Kalaulah Allah mengharamkan babi kenapa Allah menciptanya. Ini adalah strategik untuk menjerumuskan umat Islam kepada suatu yang membawa kepada kebencian Allah.
2. Sebagai ujian kepada manusia.
Sebagaimana Allah menciptakan kejahatan dan kebaikan. Allah telah menciptakan kejahatan dan kebaikan sebagai ujian kepada manusia. Allah memberikan kepada kita kuasa untuk memilih salah satunya...namun Allah mengharamkan kita memilih kejahatan tetapi kenapa Allah menciptakannya. Kalau Allah ingin semua manusia melakukan kebaikan tidak perlulah diciptakan kejahatan namun Allah tetap menciptakan kejahatan sebagai ujian kepada kita manusia.
Begitu juga dengan babi..kenapa Allah menciptakannya sedangkan Allah mengharamkannya, ia adalah ujian kepada manusia.
3. Babi adalah bnatang yang diciptakan untuk menjalankan tugas memakan makanan yang kotor di atas muka bumi ini.
Setiap makhluk yang diciptakan di atas muka bumi ini mempunyai tugas dan tangungjawab masing2. Manusia contohnya tugasnya untuk mentadbir bumi selain membesarkan Allah dengan beribadah kepada-Nya. Matahari dan bulan ada tugas masing2. Begitu jugalah dengan binatang yang bernama babi tugasnya ialah membersihkan makanan atau apa sahaja yang kotor dengan cara memakannya.
Sebagaimana kita melihat ikan yang tugasnya memakan lumut dan kotoran di dalam akuarium..kalau di tempat saya dipanggil ikan majlis daerah...di sini dipanggil ikan bandaraya...ada juga yang memanggilnya ikan sampah. Lihat apa tugasnya ia hanya akan makan kotoran di dalam akuarium. Kalau kita memberikan makanan kepada ikan yang lain dengan makanan yang istimewa, semua ikan akan berebut-rebut memakannya tapi ikan tersebut tidak berebut tetapi selamba sahaja memakan kotoran di dasar akuarium.
Peliknya babi yang memakan kotoran dan seluruh badannya dipenuhi bakteria, kuman dan virus hasil dari sumber makanan yang kotor...manusia pula memakannya. Maka akan berpindahlah segala virus dan bakteria yang ada pada daging babi ke badan manusia. Sebab itulah Allah mengharamkan manusia memakan babi.
fikir2kan....
Teringat satu teka-teki " Kenapa anak babi jalan tunduk?" jawapannya "sebab anak babi malu bapak dia orang semua panggil babi" hihihhihihihih